Slik takler du vinterdepresjon

Manpower-logo

Når nettene blir lange og kulden setter inn, er det mange som føler seg nedfor. Her er fire råd for å komme gjennom mørketiden.

Om vinteren er det mange som føler seg slappe og nedfor. Mange opplever symptomer som dårlig humør, manglende interesse, lavt energinivå, trøtthet, søvnproblemer, og vektøkning om høsten og vinteren. Hos noen er symptomene så kraftige at det tilsvarer en depresjonsdiagnose, såkalt seasonal affective disorder (SAD).

Det er ikke rart at humøret vårt følger årstidene. Om vinteren er det mindre mat og farligere å gå ut, så det var lurere for våre forfedre å bygge opp fettlagre, holde seg inne og spare kreftene mesteparten av døgnet.

I dag har vi teknologi som gjør at vi ikke trenger å la oss styre av årstidene, men instinktene våre henger igjen. Det kan fort kræsje med jobbforpliktelser og forventninger fra venner og familie. De fleste av oss kan hverken gå i dvale eller flytte til Karibia i vinterhalvåret, men her er fire tiltak som kan hjelpe.

Få så mye sollys som mulig

Mindre sollys reduserer produksjonen av nevrotransmitteren serotonin, øker produksjonen av trøtthetshormonet melatonin, og kan forstyrre den biologiske klokken. Da gjelder det å få mest mulig ut av solen mens den er oppe. Bare å sette seg nærmere et vindu, eller å gå en kort gåtur i lunchen, kan gjøre en stor forskjell.

Les mer: Slik får du en mer strukturert høst

Bruk lamper

Hvis du ikke får nok naturlig lys, kan du kompensere med kunstig lys. Alt lys hjelper, men det beste er kraftige lysterapilamper med en lyssammensetning som etterligner sollys. Det kan også være lurt å bruke en morgensimulator, en lampe som gradvis skrur opp lysstyrken frem mot når du vil bli vekket. Men pass på: For mye lys på feil tid av døgnet kan forstyrre døgnrytmen din enda mer.

Tren jevnlig

Det kan være vanskelig å komme seg på trening når du føler deg slapp og trøtt, men det er desto viktigere at du gjør det likevel. Trening har veldokumentert effekt mot depresjon og nedstemthet. Å bruke kroppen gjør deg mer energisk og våken, og hjelper mot stress, angst og rastløshet. Hvis du er langt unna de anbefalte 150 minuttene med middels intensitet i uken, begynn forsiktig – med å gå korte turer eller bruke ståpult, for eksempel – og bygg gradvis oppover. Det viktigste er å være i bevegelse.

Les mer: Slik fungerer du bedre på jobb

Ta det på alvor

Selv om de fleste på en eller annen måte blir påvirket av årstiden, skal man ikke kimse av depressive symptomer. En vinterdepresjon kan være like alvorlig – og farlig – som andre former for depresjon. Noen ganger trenger man profesjonell behandling, som kognitiv atferdsterapi eller antidepressiver. Hvis du opplever problemer med å fungere i jobb eller sosialt, dårligere helse, eller selvmordstanker, spør om hjelp.