Slik lykkes du i ny jobb

Skal du starte i ny jobb til høsten? Karriereekspert Sissel Melkild i Experis gir sine beste råd til hvordan du lykkes som nyansatt.

Det er krevende å starte i en ny jobb. Du skal lære deg nye arbeidsoppgaver, lære å samarbeide med mange nye mennesker, og prøve å passe inn i en ny kultur. De første månedene, og ofte hele det første året, kan være overveldende og utmattende.

Dette er noe de fleste nyansatte kjenner på, forsikrer Sissel Melkild om. Hun jobber som rådgiver i konsulent- og rekrutteringsselskapet Experis, og har mange gode råd til å mestre den nye hverdagen.

Vær deg selv – det er nok

– Det er viktig å være seg selv. Tiden som ny er slitsom nok. Om man i tillegg skal prøve å være noe annet enn den man er, blir det heftig, sier Melkild.

Hun anbefaler å gå inn i jobben med en positiv holdning.

– Ved å være positiv og engasjert lærer man mye. Det er viktig å bevare læreviljen. Da får man vært med på mye spennende, sier hun.

Spør – men ikke om alt

Det er lurt å prøve å komme inn i den nye jobben så raskt som mulig. Det enkleste er ofte å bare kaste seg over praktiske oppgaver. I tillegg er det lurt å være nysgjerrig, men det er en hårfin balanse mellom å være nysgjerrig og masete, mener Melkild.

– Spør om det du lurer på, men vær også lydhør og se på hva andre gjør. Ikke spør om absolutt alt, prøv deg heller litt frem, sier hun.

Les mer: Læringsvilje, din viktigste ferdighet

Hun anbefaler også å ha en ydmyk fremtoning.

– Mange arbeidsgivere ønsker en person som er proaktiv og initiativrik. Det er viktig det, men gjør det med litt omhu. Det er også viktig å ha litt respekt for de som jobber der og for det som gjøres på arbeidsplassen i dag.

Effektivitet er viktigere enn overtid

Mange nye føler at de må bevise at de har stor arbeidskapasitet de første månedene, og prøver å vise det ved å være tidlig på jobb om morgenen og en av de siste som går for kvelden. Da blir det lange arbeidsdager. Det mener Melkild er unødvendig.

– Det er ikke viktig å sitte over hver dag, men det er viktig å være skrudd på når du er på jobb.

Med det mener hun at det er viktig å være effektiv. Gjør arbeidsoppgavene dine og lever dem i tide.

– Det er viktig å være en kollegene dine kan stole på, sier hun.

Brenner det alltid på pulten din? Slik blir du mindre stresset

Hun mener også det er viktig å si ifra om det hoper seg opp og du ser at du ikke rekker over alt.

– Det er bedre å si ifra tidlig og søke avlastning, enn ikke å klare å levere på tidsfristen.

Bruk kalenderen som verktøy

Kalenderen kan også være et nyttig verktøy for å klare å få oversikt og senke stressnivået. Har du mange oppgaver som skal løses de neste dagene og ukene, sorter dem etter viktighetsgrad og skriv oppgavene inn i kalenderen. Dette trikset bruker Melkild daglig selv.

– Det bidrar til at jeg får en oversikt over hva som haster mest. Har jeg satt av tid til prosjektet i kalenderen, kan det gå i glemmeboken i dag, så kan jeg ta det opp igjen den dagen jeg har satt av tid. Slik slapper jeg bedre av, sier Melkild.

Hun er også glad i lister. Melkild skriver ned arbeidsoppgaver og stryker ut det hun har gjort.

– Det er viktig å være bevisst på hva man faktisk har gjort. Det anbefaler jeg virkelig. Jeg skriver lister hver dag, og det gir meg mestringsfølelse.

Lær deg å koble av

Et siste ekspertråd, som ikke skal undervurderes, er kunsten å koble av, mener Melkild. Mestrer man den kunsten kan man unngå å bli utbrent.

– I dag er det mange som tar med jobben hjem. Vi har bærbar PC og e-post på mobil. Å klare å skru av e-postvarsler på mobil, tror jeg er viktig. Av min tidligere arbeidsgiver fikk vi faktisk beskjed om å skru av varslinger.

Les mer: Hvordan du presterer på jobb handler mest om hvordan du bruker fritiden din

Om man ikke klarer å koble av, blir man fort sliten, og kan føle at jobben tar over hele livet.

– Jeg tror det kan bidra til at man blir utbrent. Derfor gjelder det å finne enkle triks som funker for deg.

Fortsatt på jobbjakt? Registrer deg hos Manpower i dag og søk på hundrevis av jobber.