Slik får du bedre tilbakemeldinger

 Tilbakemeldinger kan ofte være overfladiske. Slik spør du om kritikk du kan lære av.

«Kjempebra!» «Godt jobbet!» «Tommel opp!» Arbeidslivet er fullt av tomme komplimenter. Å smøre selvbildet til kollegene sine kan være en nyttig strategi for å skape god stemning og dempe friksjon på jobb.

Enkle komplimenter koster lite og kan forbedre de fleste relasjoner. De er sjelden uærlige: Hvis kollegaen er kvalifisert til jobben, vil mye av det vedkommende gjør være bra, eller i hvert fall bra nok.

Men «bra!» er ikke en spesielt nyttig tilbakemelding hvis målet ditt er å lære og forbedre deg. Her er fire råd for hvordan du kan komme forbi skrytet og finne ut hva kollegene dine egentlig mener om jobben du gjør.

Vær tydelig på at du tåler kritikk

Før du ber om tilbakemelding, bør du tenke deg om: Er du sikker på at du ønsker ærlige tilbakemeldinger? Tåler du å være ærlig med deg selv om dine svake sider? Å ta imot kritikk kan være ganske tøft. Hvis du vil ha utbytte av bedre tilbakemeldinger, må du være tydelig med deg selv om at du er villig til å gjøre deg selv sårbar.

Deretter må du kommunisere det til den andre. Si at du virkelig ønsker å bli bedre, og at du trenger hjelp til å få det til. Vit at det kan hende du ber om en stor tjeneste..

Les også: Slik tar du ansvar for feilene dine

Gi god nok tid og plass

Overfladiske tilbakemeldinger krever lite tid og energi. Hvis du vil ha skikkelige tilbakemeldinger, gi den andre muligheten til å gjøre en god jobb. Be den andre holde av tid til en prat eller et møte, avhengig av størrelsen på det du ber om tilbakemelding på. Hvis det er omfattende, send en skriftlig beskrivelse av hva du ønsker tilbakemelding på og gi vedkommende tid til å forberede seg.

Still spisse spørsmål

Spørsmålene du stiller under tilbakemeldingssamtalen er viktig. Spør om det du lurer på, istedenfor å stille generelle spørsmål. Jo mer direkte og spissede spørsmålene er, jo enklere gjør du jobben for den andre.

Vær handlingsorientert: Spør om hva du kunne gjort bedre heller enn om resultatet ble bra. En studie fra Harvard fant at folk fikk langt mer konkrete innspill når de ba om «råd» enn om «tilbakemelding».

Les også: Slik presterer du bedre på jobb

Lytt og takk

Mener du fortsatt alvor? Mange tror de er bedre til å motta kritikk enn de faktisk er. Hvis du virkelig vil lære bør du sitte stille, lytte og stille oppklarende spørsmål. Det betyr ikke at du skal følge den andres råd ukritisk. Men hvis du blir fornærmet eller begynner å argumentere imot, vil du ha vanskelig for engang å få med deg poenget.

Enda verre: Du vil skade kollegaens tillit til at dere kan snakke ærlig og direkte med hverandre. Den andre har ikke bare brukt tid og energi på å gi tilbakemeldingen, men har også gjort seg selv sårbar for en eventuell overreaksjon fra deg. Det bør du være takknemlig for.

Leter du etter en jobb for høsten? Registrer deg hos Manpower og finn hundrevis av ledige stillinger.