Slik blir du bedre på team

Manpower-logo

Vi har samlet 9 tips til hvordan du kan fungere bedre på team.

  1. Legg merke til andres styrker

Ta dette et steg videre: Tenk over hvordan deres styrker kan komplementere dine egne, uansett om dere er på samme team eller jobber på tvers av team.

  1. Bygg personlige relasjoner

Spør medarbeiderne om hobbyene og interessene deres, eller ta initiativ til å gjøre noe sammen utenfor jobb. Å etablere personlige relasjoner kan skape tillit – en nøkkelingrediens i ethvert vellykket samarbeid.

  1. Vær positiv

Vær noen andre har lyst til å jobbe med! Ingen liker klaging, selv om det er en jobb verdt å klage over.

Dypdykk: Tre råd til deg som skal begynne i ny jobb

  1. Vær enige om hvordan suksess ser ut

Enten det er et spesifikt prosjektmål eller en KPI for hele selskapet, sørg for at alle jobber mot det samme målet.

  1. Still spørsmål – og lytt

Istedenfor å hoppe til konklusjoner om hvordan du mener dere bør løse en utfordring, be om innspill fra andre og respekter deres perspektiver.

  1. Velg en prosjektleder

Hvis det ikke er deg, sørg for at det er tydelig hvem som tar viktige avgjørelser.

  1. Bli omforent

Sørg for at alle team-medlemmene er enige om en felles plan.

  1. Kommuniser prioriteringer

Team-medlemmer bør være klar over hvilke oppgaver de må løse først.

  1. Finn plass

Sørg for at teamet har et fysisk eller virtuelt samlingspunkt der de lett kan samarbeide, enten det er et møterom eller en Slack-kanal.

Kilde: The Muse

Vil du vite mer? Les flere tips til arbeidslivet på arbeidsom.no.