Kunsten å tvinge frem et smil

Manpower-logo

Hvordan du kan være blid og imøtekommende når du egentlig er i dårlig humør.

Sosiale ferdigheter har blitt stadig viktigere i de fleste yrker. Enten du jobber med salg, kundeservice, konsulentvirksomhet eller regnskapsføring, vil du havne i jobbsituasjoner der din evne til å få andre til å føle seg bra er langt viktigere enn den tekniske jobben du gjør. Nøkkelegenskaper som «engasjert», «fremoverlent» og «utadvendt» sniker seg inn i stillingsannonser der de ikke har så mye å gjøre.

Men det er ikke alltid sånn man føler seg. Ikke alle er utadvendte og omgjengelige, og selv hvis man er det, vil man oppleve dårlige dager. Her er fem råd for hvordan du kan beholde smilet selv om du ikke føler for det.

Minn deg selv på at det er en jobb

Alle jobber innebærer anstrengelser. Hvis jobben din går ut på å løfte tunge ting, må du regne med å være fysisk utmattet når du går fra jobb. Det vil være dager hvor du er mer sliten enn andre, og da kan det hende du må gjøre en ekstra innsats, eller ta litt flere pauser. Det du ikke kan gjøre, er å si at i dag føler du ikke for å løfte.

Det er det samme med sosiale ferdigheter. Hvis jobben krever at du smiler og er blid, må du bare gjøre det. Husk at det bare er en jobb. Du kan være så sur du bare vil når du går hjem.

Les mer: Alle er litt bedragere

Skap et positivt miljø

Din atferd smitter over på andre. Hvis du går rundt med en regnværssky over hodet, må du regne med at andre også får dårligere humør. Hvis du derimot gjør det til en vane alltid å være blid og hyggelig, vil andre være blide tilbake. Et smil kan være nok til å løfte deg hvis du har en grå dag.

Like viktig er det fysiske miljøet. Som vi har skrevet om før, er hvilke vaner du har utenfor jobb avgjørende for hvor mye overskudd du har på jobb. Hvis du spiser og sover nok, koster det mindre å møte andre med et smil.

Finn konstruktive måter å avreagere på

Det kan være kjipe og urimelige kunder eller kolleger, uforutsette problemer, eller bare ting du ikke har lyst til å gjøre. Det er naturlig å trenge å lufte ut noen ganger. Men å klage til andre på jobb, eller verre, kjefte på dem, er ikke en god løsning. Klag heller til venner og familie som er glade i deg uansett. Å meditere, gjøre yoga eller gå tur i stillhet kan være fine arenaer for å lytte til følelsene dine og la dem spille seg ut uten at det går ut over andre. Og hvis du trenger å låse deg inne på do og gråte i fem minutter, er det helt greit.

Les mer: Hvorfor brenner det alltid på pulten min?

Sosiale ferdigheter kan læres

Hvor flinke vi er i sosiale sammenhenger handler mer om ferdigheter enn om egenskaper. Smiler du når du møter andre? Ser du dem i øynene? Speiler du kroppsspråket deres? Stiller du spørsmål og lytter? Alt dette er enkle teknikker du kan øve på. Det finnes også en rik litteratur om hvordan mennesker kommuniserer med hverandre du kan lese deg opp på.

Det blir lettere med tid

Dette handler om vaner. Det fine med vaner er at de setter seg, så lenge vi øver nok på dem. Enda viktigere, atferden din styrer hvordan du føler deg. Hvis du øver lenge nok på å være blid og imøtekommende, vil du ikke bare bli flinkere til det, du vil sannsynligvis også bli gladere.

Vil du lære mer? Finn tips og råd om arbeidslivet på arbeidsom.no

Kommentér

E-post-adressen din vil ikke bli publisert.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.