Hvorfor brenner det alltid på pulten min?

Manpower-logo

Det er sannsynligvis fordi du har satt fyr på den selv. Her er fem ting du kan gjøre annerledes.

Hvis du alltid holder pulten ryddig, er tidlig ute, og har full kontroll på hva du skal gjøre: gratulerer. Men hvis du er mer som forfatteren av denne bloggen, og har snublet deg gjennom livet fra krise til krise, har du kanskje lurt på hvorfor alt brenner hele tiden.

Hvorfor svikter printeren akkurat når du skal skrive ut et viktig dokument du trenger til et møte om fem minutter? Hvorfor har du aldri nok tid til å gjøre alt du blir spurt om? Hvorfor får du skrivesperre en halvtime før du må levere et nytt innlegg?

Hvis du alltid er i krisemodus, er forklaringen sannsynligvis en av disse dårlige vanene. Og hvis du alltid lander på beina, kan det være grunnen til at du ikke gjør noe med dem.

Her er fem dårlige vaner og hva du bør gjøre i stedet.

1. Du venter til siste øyeblikk

Hvis noe alltid skjærer seg i siste øyeblikk, er det fordi du alltid leverer i siste øyeblikk. Hvis du i stedet gir deg selv bedre tid, har du rom til å gjøre noe med det når noe uunngåelig skjærer seg. Du kan senke skuldrene, og vil være hyggeligere å jobbe med både for deg selv og andre.

Gjør dette i stedet: Vær bevisst på hvordan du bruker tiden. Sett av mer tid enn du tror du trenger, og gi deg selv egne frister før den faktiske fristen.

Les mer: Dette kjennetegner dem som lykkes best

2. Du følger ikke med på viktig informasjon

Selv om du er fysisk tilstede i møter, kan hodet ditt være et helt annet sted. Hvis du stadig blir overrumplet av ny informasjon, kan det hende informasjonen ikke hadde vært så ny hvis du hørte bedre etter.

Gjør dette i stedet: For det første, kvitt deg med distraksjoner. Legg telefonen i sekken og skru av pcen. Deretter, still spørsmål når du er uklart, og sørg for at du har all informasjon som kan bli viktig senere, lagret skriftlig.

3. Du antar for mye

Du har kanskje opplevd å sette i gang med et prosjekt full av selvtillit, for så oppdage at du slett ikke har forutsetningene for å gjøre det på den måten du hadde tenkt, eller, verre, at du har gjort noe helt annet enn du ble bedt om. Når du jobber utifra feil premisser, blir utfallet aldri bra, selv om du gjør en god jobb utifra premissene.

Gjør dette i stedet: Still flere spørsmål. Når du tror du har forstått oppgaven, presenter din forståelse eksplisitt, og spør om den stemmer. Inspect, don’t expect.

4. Du tar på deg for mye

Ofte stemmer det ikke når du sier du har for lite tid. Du har tid, du bruker den bare ikke godt nok. Men noen ganger er det sant, fordi du har sagt ja til for mange ting. Hvis du til stadighet føler du ikke kan ta deg tid til full lunch, en prat over kaffemaskinen, eller å gå på do, høres det ut som om du har for mye på skuldrene.

Gjør dette i stedet: Prioriter hvilke oppgaver som er viktige, og si nei til dem som ikke er det. Vær ærlig om at du føler deg overarbeidet, og spør sjefen din om det er noe du kan gi fra deg.

Les mer: Slik presterer du bedre på jobb

5. Du starter dagen med å spurte

Hva gjør det om du starter hver dag ti minutter før du må gå? Du rekker jo jobb, selv om du kanskje er litt andpusten og ikke har rukket å pusse tennene. Men hvis du starter hver dag stresset, er det ikke rart om du blir vant til alltid å føle deg som en hodeløs kylling.

Gjør dette i stedet: Du må stå opp tidligere. Og for å få få det til uten å miste verdifull søvn, må du legge deg tidligere. Det er ingen vei utenom.

Vi har tidligere skrevet mye om søvnhygiene, og det er de vanlige rådene som gjelder. Gi deg selv mer tid enn du trenger om morgenen, og det vil bli lettere for deg å bygge gode vaner også på jobb.

Artikkelen er basert på en kommentar hos The Muse.

Vil du lære mer? Finn tips og råd om arbeidslivet på arbeidsom.no.

Kommentér

E-post-adressen din vil ikke bli publisert.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.