Hvordan tabbe deg ut bedre

Manpower-logo

Alle gjør feil. Ikke alle tar ansvar for dem.

Uansett hvor flink du er i jobben din, kommer du garantert til å tabbe deg ut før eller siden. Enten det er å forsove seg til et viktig møte, ryke på en tids- eller kostnadssmell, ødelegge verdifullt utstyr, eller sette i gang et prosjekt basert på gale forutsetninger. Det vil komme et tidspunkt der dine feiltrinn rammer andre.

Spørsmålet er hvordan du håndterer det. Tar du ansvar for dine egne feil, eller setter du deg opp til å gjenta dem? Er du opptatt av å lære eller å redde ansikt? Børst salaten av skoene dine og følg disse fem rådene for hvordan du kan ta ansvar for tabbene dine.

1. Ta på deg konsekvenser

Gjør det du kan for å rydde opp i problemet du har skapt. Det kan virke åpenbart, men i jobbsammenheng er det mange som reagerer på problemer ved å kaste hendene i været og vente på at noen skal ordne opp. Bloggforfatteren satt en gang på med en taxisjafør som var sent ute til noe viktig, og vekslet mellom å beklage seg og fortvile seg over hvor ille ute han var. Dette i et forsøk på å få meg til å foreslå at han kunne sette meg av.

Ikke vær den fyren. Sørg for at mest mulig av konsekvensene av dine dårlige valg faller på deg. Erkjenn skyld for konsekvensene du ikke kan gjøre noe med.

Dypdykk: Alle er litt bedragere

2. Ikke be om tilgivelse

Hvis du har gjort noe dumt som går utover andre, skal du selvsagt be om unnskyldning. Men det er stor forskjell på å gi uttrykk for ektefølt anger og å bruke patos for å overbevise den andre om å slutte å være sur.

En god unnskyldning er å innrømme hva du har gjort feil, erkjenne de negative konsekvensene det hadde for andre, og si at du er lei deg for dem. Hvis det ikke er godt nok, er det noe du må leve med. Vis forståelse for at du kan ha mistet tillit, og bruk handling, ikke ord, til å bygge den opp igjen.

3. Ikke lag unnskyldninger

Ta ansvar for feilene dine istedenfor å prøve å forklare dem bort. Så hvis du har forsovet deg til et møte, vær ærlig om at du forsov deg, men ikke legg til at det var fordi vekkerklokken gikk tom for strøm eller at trikken var forsinket. Den som mottar unnskyldningen kommer ikke til å bry seg om hvorfor du gjorde noe dumt, bare at det gikk utover hen. Det er ikke deg det er synd på.

Hvis en vesentlig faktor var utenfor din kontroll, er det greit å si det, men konsentrer deg om hva du kunne gjort annerledes. Hvis du oppriktig mener du ikke har gjort noe galt, ikke be om unnskyldning – men tenk deg om et par ganger til først.

4. Gi beskjed så tidlig som mulig

Å gjøre feil er beklagelig, men å skjule dem er utilgivelig. Hvis du ikke gir beskjed med én gang du ser at noe er i ferd med å gå galt, fratar du andre muligheten til å løse eller tilpasse seg problemet. Helst bør du si ifra så snart du ser et skjær i sjøen, selv hvis du tror du kan styre utenom. Det kan være flaut å være tidlig ute, men det vil være veldig mye flauere når alt har gått ad undas.

Dypdykk: Tips til å prestere bedre på jobb

5. Lag konkrete tiltak for å forbedre deg

Du har gitt beskjed, ryddet det du kan og sagt unnskyld, men prosessen med å ta ansvar har bare så vidt begynt. Den viktige, og vanskelige, delen er å finne ut hva du kan gjøre annerledes neste gang – og så å gjøre det.

Det nytter ikke å bestemme seg for å bruke viljestyrke til å la være å gjøre feil igjen. Spørsmålet er hva du kan gjøre for at den samme feilen ikke vil få det samme utfallet. Noen ganger er det åpenbart. Hvis du alltid kommer fem minutter for sent, sikt på å være der ti minutter tidlig. Hvis du alltid søler kaffe på deg selv og andre, ha mindre i koppen. Andre ganger er det vanskeligere. Da er det nyttig å ha en sjef eller god kollega som tør å gi ærlige tilbakemeldinger, og som du kan sparre med for å finne ut hvor det gikk galt og hvordan du kan styre unna neste gang.

Vil du lære mer? Finn tips og råd om arbeidslivet på arbeidsom.no