Bli mer synlig på LinkedIn

Manpower-logo

Kanskje du legger til noen kontakter og liker venners innlegg jevnlig – men hva gjør du for å bli mer synlig på LinkedIn?

1. Oppdater profilen jevnlig

Jo mer utfyllende profilen din er, desto større sannsynlighet for at rekrutterere finner deg. Start med å forsikre deg om at all informasjon om deg selv stemmer. Deretter er det viktig at du fyller ut hvilke ferdigheter du har, hvor du har jobbet tidligere og hva folk synes om deg. Pass på å fylle ut alle deler av profilen din. Du bør også oppdatere ferdighetene dine jevnlig, da disse også fungerer som søkeord. Det er de tre øverste som er viktigst, da de er mest synlige for besøkende. Du kan hele tiden se hvor gjennomført profilen ettersom LinkedIn måler dette og foreslår hva du kan gjøre for å forbedre den.

Dypdykk: – Karriere er et maratonløp, ikke en sprint!

2. Lag en personlig URL

Det er mye enklere å få oppmerksomhet rundt profilen din hvis du har en personlig URL, enn hvis du beholder den klumsete kombinasjonen av nummer som LinkedIn automatisk lager når du registrerer deg. Ideelt sett burde din personlige URL være linkedin.com/dittnavn. For å endre personlig URL klikker du på Edit profile. Nederst finner du et grått vindu der det står Public Profile URL. Klikk på «edit» ved siden av URLen og spesifiser hva du vil at adressen skal være. Når du er ferdig, klikk «Set Custom URL».

3. Velg profilbilde med omhu

Bildet er det første man ser, både på profilen og i et søk. Det er større sannsynlighet at noen klikker på profilen din dersom du har bilde, fremfor om du ikke har det. Velg et vennlig og profesjonelt bilde med god kvalitet – og husk også at det må være lett gjenkjennelig. Hvis du lurer på hvor profesjonelt eller seriøst bilde du bør ha, kan det være greit å sjekke hvordan bildene ser ut til de som jobber i selskapene du interesserer deg for eller i bransjen du befinner deg i. Bruk disse som inspirasjon.

4. Lag din egen overskrift

Mange vet ikke at det er mulig å redigere overskriften på profilen – som automatisk er nåværende jobbtittel. Det er helt greit å la denne stå, men disse 120 tegnene kan også brukes for å markedsføre deg. Du kan promotere deg selv, det du selger eller tilbyr – på en personlig måte. Tenk på søkeord som er relevante for deg og bruk disse. Overskriften bør inneholde hva du jobber som, din ekspertise og hva du kan tilby andre.

5. Inkluder «nåværende stilling», selv om du er arbeidsledig

Hvis du kun lister opp tidligere stillinger under erfaring uten å vise til hva du gjør i dag, vil du mest sannsynlig bli utelatt i de fleste søk. Dette kommer av at rekrutterere eksklusivt bruker boksen med nåværende tittel når de søker etter kandidater, for å slippe å sortere mellom tusenvis av kandidater som tidligere har jobbet med det de leter etter. For å enklest jobbe rundt dette, hvis du er arbeidsledig, kan du lage en dummy-jobb i seksjonen for nåværende stilling som inkluderer stillingene du leter etter. Eksempelvis «Fulltidsstudent/Sykepleier i praksis – fulgt av en setning ala «Ser etter nye muligheter» under Bedriftsnavn.

Dypdykk: Fem tips for å booste karrieren din

6. Ikke glem sammendraget

Ideelt sett bør sammendraget ditt bestå av mellom 3-5 korte paragrafer, helst med en punktliste i midten. Det bør fortelle om dine jobbinteresser, ferdigheter, unike kvalifikasjoner og en liste over ulike bransjer du har jobbet med.  Husk at denne delen er der de kan bli kjent med deg, så unngå å skryte for mye av deg selv eller unødvendig bruk av buzzwords  – vær deg selv!

7. Alt ligger i detaljene

Det er ikke nok å ramse opp erfaring og utdannelse – du må ta med mer detaljerte beskrivelser. Det aller viktigste er at du beskriver hva du har gjort i ulike roller, og deretter skrive noe som viser til resultater og ansvarsområder. Når det gjelder utdannelse, skriv gjerne hvilket fakultet og hvilken innretning du har hatt – da det er mange utdannelser som er lite beskrivende.

8. Publiser innhold

Akkurat som på Facebook kan du oppdatere statusen din og publisere innhold. Vær strategisk og profesjonell, og del gjerne artikler du, bekjente eller kolleger har skrevet. Alle brukere kan publisere innlegg, så del gjerne dine egne perspektiver på bransjenyheter eller vis frem dine skriveferdigheter gjennom å skrive en kommentar. Hvis du har en egen blogg kan du også vurdere å autopublisere innleggene på LinkedIn dersom innholdet er egnet.

Basert på artikkel i The Muse

Vil du vite mer? Les flere tips til arbeidslivet på arbeidsom.no.