Bli bedre til å gjøre feil

Alle gjør feil iblant. Slik kan du ta ansvar for feilene dine og lære til neste gang.

Uansett hvor flink du er i jobben din, kommer du garantert til å tabbe deg ut før eller siden. Enten det er å forsove seg til noe viktig, ødelegge verdifullt utstyr, sprenge et budsjett, eller sette i gang med noe du ikke har forutsetninger til å løse, vil det nok komme et tidspunkt der dine feiltrinn rammer andre.

Spørsmålet er hvordan du håndterer det. Tar du ansvar for dine egne feil? Er du opptatt av å lære eller å redde ansikt? Børst salaten av skoene dine og følg disse seks rådene for hvordan du kan ta ansvar for tabbene dine.

1. Ta ansvar

Gjør det du kan for å rydde opp i problemet du har skapt. Det kan virke åpenbart, men i jobbsammenheng er det mange som reagerer på problemer ved å kaste hendene i været og vente på at noen skal ordne opp. Bloggforfatteren satt en gang på med en taxisjåfør som var sent ute til noe viktig, og vekslet mellom å beklage seg og fortvile seg over hvor ille ute han var. Dette i et forsøk på å få meg til å foreslå at han kunne sette meg av.

Ikke vær den fyren. Sørg for at flest mulig av konsekvensene av dine dårlige valg faller på deg. Erkjenn skyld for konsekvensene du ikke kan gjøre noe med.

Les mer: Alle er litt bedragere

2. Handling er viktigst

Hvis du har gjort noe dumt som går utover andre, skal du selvsagt be om unnskyldning. Men poenget med en unnskyldning er ikke å overtale den andre til ikke å være sur.

En god unnskyldning er å innrømme hva du har gjort feil, erkjenne de negative konsekvensene det hadde for andre, og si at du er lei deg for dem. Hvis det ikke er godt nok, er det noe du må leve med. Vis forståelse for at du kan ha mistet tillit, og bruk handling, ikke ord, til å bygge den opp igjen.

3. Ikke lag unnskyldninger

Ta ansvar for feilene dine istedenfor å prøve å forklare dem bort. Hvis du for eksempel har forsovet deg til et møte, vær ærlig om at du forsov deg, men ikke legg til at det var fordi vekkerklokken gikk tom for strøm eller at trikken var forsinket. Den som mottar unnskyldningen kommer ikke til å bry seg om hvorfor du gjorde noe dumt, bare at det gikk utover vedkommende.

Hvis en vesentlig faktor var utenfor din kontroll, er det greit å si det, men konsentrer deg om hva du kunne gjort annerledes. Hvis du oppriktig mener du ikke har gjort noe galt, ikke be om unnskyldning – men tenk deg om et par ganger til først.

4. Gi beskjed så tidlig som mulig

Å gjøre feil er beklagelig, men å skjule dem er utilgivelig. Hvis du ikke gir beskjed med én gang du ser at noe er i ferd med å gå galt, fratar du andre muligheten til å løse eller tilpasse seg problemet. Helst bør du si ifra så snart du ser et skjær i sjøen, selv hvis du tror du kan styre utenom. Det kan være flaut å være tidlig ute, men det vil være veldig mye flauere når alt har gått til hundene.

Les mer: Prester mer med god helse

5. Feil effektivt

Hvis noe går galt uansett, er det lurt å gjøre kostnaden minst mulig. Dessverre er instinktet vårt ofte å gjøre motsatte: å pøse på med flere ressurser for å redde det som ikke kan reddes. Dette kalles sunk cost fallacy, og er grunnen til at aksjespekulanter tviholder på aksjer som har falt i verdi, og at kriger gjerne varer lenge etter at den ene siden har vunnet.

En viktig del av å bli bedre til å gjøre feil, er derfor å lære seg å feile effektivt. Det betyr å være ærlig med seg selv om når det er på tide å gi opp, istedenfor å grave seg enda lenger ned i et hull.

6. Legg en plan for å bli bedre

Du har gitt beskjed, ryddet opp der du kan og sagt unnskyld. Men prosessen med å ta ansvar har bare så vidt begynt. Den viktige, og vanskelige, delen er å finne ut hva du kan gjøre annerledes neste gang – og så å gjøre det.

Det nytter ikke å bestemme seg for å bruke viljestyrke til å la være å gjøre feil igjen. Spørsmålet er hva du kan gjøre for at den neste feilen du gjør ikke får de samme konsekvensene.

Noen ganger er det enkelt å legge en plan. Hvis du for eksempel alltid kommer fem minutter for sent, kan du begynne å sikte på å være der ti minutter før. Hvis du alltid søler kaffe, prøv å ha mindre i koppen.

Andre ganger er det vanskeligere. Da er det nyttig å ha en sjef eller god kollega som tør å gi ærlige tilbakemeldinger, og som du kan sparre med for å finne ut hvor det gikk galt og hvordan du kan styre unna neste gang.

Leter du etter ny jobb? Registrer deg hos Manpower og søk blant hundrevis av ledige jobber.