7 råd for hjemmekontor under koronautbruddet

Må du ha hjemmekontor på grunn av koronavirus? Slik bruker du tiden bedre.

Koronautbruddet byr på store utfordringer for alle. Vi som kan fortsette å jobbe hjemmefra er kanskje de heldigste. Men er du vant til å jobbe på kontor, kan uker eller måneder hjemme fortsatt gjøre det vanskeligere å få jobben gjort.

En undersøkelse fra ManpowerGroup fant riktig nok at nordmenn flest ønsker å kunne jobbe hjemmefra, og mener at det gjør dem mer effektive. Men det er forskjell på når hjemmekontor er en mulighet og en plikt.

Her er våre beste råd til hvordan du kan få mest ut av hjemmekontoret i tiden fremover.

Sett klare grenser

Når du jobber hjemmefra, visker du ut skillet mellom jobb og privatliv. Det kan skli ut i begge retninger. Det kan gjøre deg mer distrahert og mindre produktiv når du skal jobbe, men også gjøre det vanskeligere å koble av når du er ferdig.

Derfor er det viktig at du lærer deg å sette tydelige grenser for deg selv, så du kan jobbe når du jobber, og ha fri når du har fri.

Følg en timeplan

Det viktigste er at du bestemmer deg på forhånd for når arbeidstiden din er. Har du fast arbeidstid, er det lurt å følge den når du er hjemme også. Men uansett når du velger å jobbe, er det viktig at du er streng. Når du setter deg ned for å jobbe, da er du på jobb. Å gjøre noe annet er å skulke.

Bruk helst et faktisk kontor

Hvis du jobber der du pleier å slappe av, kan det være lettere å glemme seg. Derfor bør du ha et eget sted hvor du bare jobber. Det beste er hvis du har et eget rom du kan bruke som hjemmekontor.

Les mer: Slik blir du mer produktiv

Hvis du ikke har det, kan det være lurt å velge deg ut et ubrukt skrivebord eller hjørne av kjøkkenbordet. Jo klarere skille du har, jo sterkere er påminnelsen om at du er på jobb.

Unngå distraksjoner

Det kan være vanskelig nok å unngå distraksjoner i et vanlig kontorlandskap, men det er hundre ganger vanskeligere når ingen kan se deg over skulderen. Derfor bør du innrette hjemmekontoret slik at det er færre ting som kan stjele oppmerksomheten.

Les mer: Slik kommer du i flytsonen

Ikke ha TV-en på i bakgrunnen, og gjem vekk gjenstander du kan leke med. Det finnes også mange apper til PC-er og telefoner som lar deg blokkere distraksjoner i arbeidstiden din.

Unngå andre

Det mest distraherende av alt er selvfølgelig hvis du bor med andre mennesker. Hvis dere er flere som jobber samtidig, bør det gå fint. Men hvis du bor med noen som har fri, bør du finne en annen løsning. Prøv å avtale at dere holder av et rom, for eksempel kjøkkenet, som arbeidsrom, og at den andre ikke forstyrrer hvis hen ikke må. Hvis det ikke går, er det antakeligvis best å jobbe fra soverommet ditt.

Ta ordentlige pauser

Hvis du blir mindre produktiv når du jobber hjemmefra, bør du ikke kompensere ved å jobbe i lengre strekk. Det vil du bare bli enda mindre produktiv.

Ta en full halvtimes spisepause på et planlagt tidspunkt, og sørg for å ta små pauser underveis med jevne mellomrom. Det er bedre å planlegge mange pauser enn å jobbe til du oppdager at du har mistet konsentrasjonen.

Les mer: Slik takler du vinterdepresjon

Når du har pause, sørg for å ta den et annet sted enn «kontorplassen» din. Flytt deg til et annet rom, beveg deg litt, få deg noe å drikke og gjør noe gøy. Du vil mer enn få igjen tiden du bruker.

Snakk med kolleger

Selv om dere ikke møtes hver dag, er det viktig at du holder på kontakten med dem du jobber med. Bruk de mulighetene dere har til å snakke sammen over telefon eller video.

Det handler delvis om at det er viktig å kunne stille spørsmål, sparre og komme frem til løsninger sammen. Men det handler mest om at det er viktig å snakke sammen.

Ta gjerne en ekstra telefon bare for å snakke med noen, eller organiser felles Skype-luncher. Det er lov å være bekymret. Men vi er flere som går gjennom dette sammen. Hold ut.