Tre tips for å bli en bedre lytter

Experis-logo

Det er frustrerende å snakke med folk som ikke lytter, spesielt på jobb. God kommunikasjon er nemlig alfa og omega for et godt samarbeid. Derfor bør du jobbe for å bli en bedre lytter.

Det er mange fordeler knyttet til å være en god lytter, både på arbeidsplassen og privat. Dessverre er det mange som overvurderer egne lytteregenskaper. Tenk etter – er du skyldig i noen av de følgende uvanene?

Du ser på skjermen

Du venter på noen siste tilbakemeldinger på et prosjekt før innleveringsfristen. En kollega av deg kommer bortom for å diskutere en annen oppgave. Mens hun snakker, holder du et øye med innboksen din og nikker for å indikere at du hører etter, selv om mangelen på øyekontakt antyder noe annet. Du tror kanskje at du fremstår som en arbeidsom multitasker, og at du gir inntrykk av å være oppmerksom når du veksler mellom å mumle “mhm” og “jeg er enig”. Men det er definitivt ikke kollegaen din sitt etterlatte inntrykk.

Hva gjør du?

Trekk pusten. De fem minuttene det tar å svare på spørsmålene til kollegaen din kommer ikke til å gjøre at du går glipp av fristen. Snu deg mot henne og bruk kroppsspråket ditt til å signalisere at du lytter. Kroppsspråk er viktig for å gi inntrykk av aktiv lytting. Hvis du faktisk er i siget og ikke kan avse noen få minutter, la heller kollegaen din få vite det med en gang. Det kan være så enkelt som å si “jeg vil gjerne diskutere dette, men jeg må rekke en frist først. La oss ta det etterpå”. Det enkle er ofte det beste!

Du endrer samtaleemne uten forvarsel

Kollegaen din snakker om en ting, og du hopper plutselig til et annet tema. Du har kanskje et godt resonnement for hvordan det nye samtaletemaet er beslektet med temaet dere nettopp snakket om, men samtalepartneren din er ikke en tankeleser. I stedet vil samtalehoppet ditt gi ham inntrykk av at du ikke følger med.

Hva gjør du?

Selv om det er fort gjort, kan du ikke anta at det som gir mening for deg gir mening til andre. Da er det heller bedre å forklare hvorfor du tar opp et nytt emne, uavhengig av hvor beslektet du mener det er. Du kan kanskje si, “åh, da du nevnte X, tenkte jeg Y, fordi vi opplevde noen lignende problemer i produkttestfasen”. Når du trekker en begrunnet kobling til hvorfor du skifter tema, virker det ikke som du er i din egen verden.

Du avbryter (selv om det er for å stille spørsmål!)

La oss si at du diskuterer et kommende kundemøte med en kollega. Plutselig husker du at kunden nevnte at hen likte italiensk mat forrige gang dere møttes. Så du utbryter; “la oss ta med hen til den italienske restauranten på hjørnet!” Selv om intensjonene dine er gode, kan kollegaen din oppfatte avbrytelsen som en mangel på respekt og tålmodighet for det han sier. Selv om du er en person som hopper raskt fra idé til idé, og du avbryter fordi du vil ikke glemme noe, påvirker det inntrykket ditt. Sett deg i den andres sko. Avbrytelser trenger ikke være et problem i seg selv, men det er uhøflig hvis du endrer samtalestrømmen hele tiden.

Hva gjør du?

Slapp av! Hvis du slapper av i en samtale, gjør det deg til en bedre lytter. Det gjør det også enklere for deg å notere deg ting du vil si når det naturlig, uten å avbryte. Den mest effektive måten å komme denne uvanen til livs, er å telle til fem i hodet ditt. Hvis du fortsatt føler for å stille spørsmålet ditt eller fortelle om ideen din, jobb det heller inn i samtalen på en naturlig måte. Selv om du kommer på noe, må du ikke si det med en eneste gang.

Har du noen andre tips til hva man kan gjøre for å bli en bedre lytter? Fortell oss i kommentarfeltet!

Kilde: The Muse

Kommentér

E-post-adressen din vil ikke bli publisert.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.