Slik blir du mer respektert på jobben (del 4)

Respekt og anseelse er viktige valutaer på arbeidsplassen. I vår serie med tips får du verktøyene til å omsette respekt til suksess. 

Gikk du glipp av del 1? Her finner du den!

Gikk du glipp av del 2? Her finner du den!

Gikk du glipp av del 3? Her finner du den! 

Her er de siste tipsene våre som kan forbedre arbeidshverdagen din, samtidig som du høster respekt og anseelse.  

 31. Jobb med kroppsspråket ditt

Når vi vurderer andres lederegenskaper, er det to ting vi ubevisst ser etter. Det ene er hvor likandes de er. Det kommer an på varmen de utstråler eller hvor tillitsvekkende de er. Den andre egenskapen er hvor trygge de fremstår. Det kommer an på hvordan de uttrykker sin indre styrke og kompetanse.  

 Dypdykk: Artikkel om kroppspråk 

32. Sett grenser

 Sett klare grenser! Det vil gjøre at folk respekterer deg mer. Det kan for eksempel være at du aldri sjekker e-post i helgene eller at du alltid drar fra jobb i tide til å spise middag med familien din. Hvis du er tydelig på hvor grensene dine går, bør folk respektere både dem og deg. 

 33. Ikke stikk ved første mulighet

 Ikke løp fra arbeidsplassen idet klokken slår fem, i hvert fall ikke hvis det gjenstår noe som virkelig må bli gjort. Sett grenser (som nevnt i forrige tips), men vis at du er villig til å ta i et tak når det er viktig. 

 34. Bli kjent med hvordan kollegaene dine liker å jobbe

 Bli kjent med de du jobber mest med og finn ut hvordan de jobber best. Kanskje de foretrekker samtaler fremfor e-post og setter pris på at du kommer bort til pulten deres i stedet for å sende lange meldinger? Eller kanskje de trenger stille arbeidstid om morgenen for å få unna viktige oppgaver? Kollegaene dine vil legge merke til og sette pris på om du tar hensyn til behovene deres. 

35. Ta opplæringsrollen

Når en på teamet ditt eller en underordnet gjør noe galt, hjelp vedkommende i stedet for å bli sint. Da får du bedre ansatte og/eller kollegaer, og de vil respektere deg fordi du hjelper dem med å utvikle seg.

36. Vær en mentor

Ta medarbeiderne dine inn under vingen din, selv om de ikke rapporterer til deg. Gi dem råd om alt fra internpolitikk til karrierespørsmål. Ikke bare vil de få mer respekt for deg, men andre vil også legge merke til ekstraansvaret du tar

Dypdykk: Hvordan være en god mentor 

37. Hjelp de nye

Når noen begynner i selskapet, sørg for å si hei og la hen vite at du er der hvis hen har spørsmål eller trenger hjelp, selv om hen ikke er i avdelingen din.  

38. Støtt medarbeiderne dine

Har du noen underordnende som du er stolt av? Gjør deg kjent med målene deres og gjør hva du kan for å hjelpe dem å oppnå dem! 

 39. Still krav

Hvis du bare henger rundt og venter på å bli fortalt hva du skal gjøre, vil du bare oppfattes som passiv. Vær heller proaktiv og tydelig med dine overordnende om hva du trenger for å få gjort jobben på en enda bedre måte. Det signaliserer at du vil det beste for selskapet, og at du er på offensiven.

40. Ikke klag

Er du trøtt etter en lang dag? Har du masse å gjøre? Er du lei av en kjedelig oppgave? Ikke klag, i hvert fall ikke på arbeidsplassen. En positiv holdning på jobb er viktig for å få andre til å tenke godt på deg. Og hvis du virkelig har et problem? Vær proaktiv og finn en måte å løse det på. 

41. Kom deg ut i verden

 Hold tritt med det utviklingen i bransjen din. Gå til arrangementer og konferanser, og rapporter tilbake om hva du lærte. Les relevante fagartikler og del dem med kollegaene dine. Folk vil oppfatte at du er interessert i mer enn bare det som er rett foran nesa di

Dypdykk: Artikkel om nettverking 

42. Reflekter

For å bli bedre, er selvrefleksjon viktig. Ta deg tid til å rette et selvkritisk blikk mot deg selv, og sett noen krav til din egen utvikling. Let alltid etter måter å bli bedre på! 

 

Vil du vite mer? Les flere tips til på arbeidsom.no.

Kilde: The Muse 

Kommentér

E-post-adressen din vil ikke bli publisert.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.