Slik blir du mer respektert på jobben (del 3 av 4)

Manpower-logo

Respekt og anseelse er viktige valutaer på arbeidsplassen. I vår serie med tips får du verktøyene til å omsette respekt til suksess.

Gikk du glipp av del 1: Her er den!

Gikk du glipp av del 2: Her er den!

Som nevnt i første og andre del av denne artikkelserien, forbinder mange det å bli respektert med å ikke være hyggelig. Det stemmer ikke. Du kan bli likt og respektert samtidig. Her er flere av våre tips som kan forbedre arbeidshverdagen din, samtidig som du høster respekt og anseelse.

21. Si “nei” oftere

Det er fort gjort å tenke at et «ja» er veien til mer respekt, men det motsatte er faktisk sant! I hvert fall hvis alternativet er at du sier ja til for mye og ikke får gjort ditt beste. Da er det bedre å si det som det er: du har ikke tid. Det er nemlig viktig å vise at du respekterer din egen tid og kvaliteten på arbeidet ditt for mye for å si ja til alt.

Dypdykk: Lær å si nei – og få til mer!

22. Stå for det du mener!

Hvis du alltid er enig med siste taler, vil ikke folk se på deg som en leder. Utvikle dine egne meninger og stå for dem! Om det så er en idé til et nytt produkt, en tjeneste, eller hvordan en prosess kan bli bedre. Folk vil sette pris på at du vil forbedre organisasjonen og at du tør å si fra.

23. Respekter andre synspunkter

Selv om du skal stå for det du mener, må du være åpen for at andres innspill også har verdi. Vis at du lytter til andres synspunkter og vær villig til å finne den beste veien videre. Da vil dere finne løsninger som fungerer best mulig for så mange som mulig.

24. Snakk tydelig!

Mumling gir inntrykk av manglende selvtillit. Snakk tydelig og høyt nok til at folk hører deg godt. Og unngå vage formuleringer som “jeg håper å få dette gjort” eller “jeg tror det vil få resultater.”

25. Hold deg unna sladderpressen

Du vil ikke bli kjent som en person som snakker ned andre. Ikke kast bort tiden din på å spekulere i andres liv. Bruk heller tiden ved kaffemaskinen til å bli bedre kjent med kollegene dine. Da er du sosial uten å skade ryktet ditt.

26. Ikke kast bort andres tid

Få mer respekt ved å vise andre at du også respekterer dem og tiden deres. Det gjør du ved å la være å stille spørsmål som du kan svare på selv, la være å planlegge møter som ikke trengs, og ved å komme tilbake til folk innen rimelig tid.

27. Sørg for at møtene dine er konstruktive

Folk er ganske skeptiske til møter, og de vil trolig tenke mindre om deg om de synes at møtene dine er sløsing med tid. Pass på at du følger noen viktige regler for møter for å ha møter som folk seriøst finner verdifulle.

Dypdykk: En liten guide til mer effektive møter

28. Finn ut av ting selv

I stedet for å løpe til sjefen din med en gang du møter et problem, prøv å finne ut av det selv. Det er bedre å komme til lederen din med en løsning enn å spørre “hva skal vi gjøre?” med utslåtte armer.

29. Aldri si “jeg vet ikke”

“Jeg vet ikke” etterlater personen som stiller deg et spørsmål i en blindgate. Det gir heller ikke inntrykk av at du er særlig villig til å hjelpe. Hvis du faktisk ikke vet, tilby vedkommende hjelp til å finne ut av det eller pek hen i retning av noen andre som kan hjelpe.

30. Tren på å snakke foran folk

Å snakke godt foran forsamlinger vil gi deg respekt på mange måter. Du vil fremstå tryggere og mer overbevisende i møter. Når du blir mer komfortabel med å ta ordet, får du flere anledninger til å vise deg som en leder innen ditt felt. Det vil også gi deg en tydeligere tilstedeværelse selv i vanlige samtaler.

Vi har flere tips som vil gjøre arbeidshverdagen din bedre, samtidig som du høster mer respekt. Følg med neste uke for neste del av denne artikkelserien!

Vil du vite mer? Les flere tips til på arbeidsom.no.

Kilde: The Muse