Slik presterer du bedre på jobb

Hvordan du gjør det på jobb, handler ofte mest om hvordan du bruker tiden utenfor jobb. God mental og fysisk helse gjør deg mer skjerpet når det gjelder.

Det kan være tungt å komme i gang på jobb etter en lang sommerferie. Men hvis du er sliten, trøtt eller lite motivert, kan det være lurt å tenke gjennom hvordan helsen din spiller inn.

Det er lett å tenke at gode resultater på jobben bare handler om innsats. Men uansett om vi liker det eller ikke, er hjernen vår like mye en del av kroppen som armene og føttene våre. Hvis du er overanstrengt, overstimulert eller utsultet, vil du ikke bare løpe hundremeteren saktere, du vil også være dårligere til å organisere et Excel-ark, følge med i et møte eller skrive en rapport.

Vi har samlet noen tips til hva du bør gjøre utenfor jobben for å kunne prestere når du trenger det.

Tren jevnlig

Trening er den ene aktiviteten du virkelig ikke bør prioritere bort, uansett hva du jobber med. Særlig det å sitte stille bøyd over en pult kan være en oppskrift på rastløshet, utmattelse og muskelproblemer.

Ikke bare reduserer trening stress og rastløshet, det fører til økt sirkulasjon, som gjør at du føler deg mer våken og opplagt. Trening har også direkte effekt på kognitive ferdigheter, som hukommelse, konsentrasjon og læring.

Få en god start: Slik lykkes du i ny jobb

En som har skjønt verdien av trening er verdensmester i sjakk Magnus Carlsen. Når han forbereder seg til en sjakkturnering, spiller han ikke bare mye sjakk, han gjennomfører et fysisk treningsregime verdig en toppidrettsutøver.

Spis riktig

Selv om hjernen bare utgjør to prosent av kroppsmassen, bruker den 20 prosent av energien. Og ja, den bruker mer energi når du tenker hardt på noe.

Det betyr at du må spise nok for at hjernen skal fungere som den skal. Kalorier er heller ikke like for hjernen, som i hovedsak drives på glukose. Spis skikkelige måltider når du er sulten. Og sørg også for å få i deg raske kalorier, som frukt, når du føler deg slapp og ufokusert.

Ha god søvnhygiene

Søvnmengde er viktig. Men hva du gjør med tiden du setter av til søvn og hvile, kan være like viktig som hvor mye tid du setter av. Vi har skrevet mer detaljert om søvnhygiene før, men her kommer hovedpunktene oppsummert:

Det viktigste er å gjøre selve soverommet til et soverom, ikke et rom hvor du gjør alt mulig annet. Sørg for at det er kjølig og bekmørkt, og fjern alt som stimulerer deg. Ikke ta med tv, pc eller telefon inn.

På jobbjakt? Slik får du jobb med Manpower

Før du legger deg, gjør noe rolig og ikke-stimulerende, for eksempel å gå en tur, meditere, gjøre oppvasken eller lese. Unngå stimulerende aktiviteter, som dataspill, jobb eller hard trening. Det viktigste er å unngå skjermer og annet sterkt blått lys: Kroppen tror dette er dagslys og du blir mer våken.

Når du våkner, stå opp. Da begynner kroppen å vekke deg opp, istedenfor å gjøre deg mer trøtt. Sett på én alarm, på et fast tidspunkt hver dag. Når du hører den, reis deg, skru på lyset og begynn å bevege deg. Det kan være tøft i starten, men etter hvert vil du føle deg mye mer opplagt.

Ta pauser

Når vi trener eller gjør fysisk arbeid, skjønner vi intuitivt at vi må gi kroppen rom til å hvile. Men mange av oss er dårligere til å gjøre det samme når vi jobber kognitivt. Vi tror kanskje at vi kan jobbe uavbrutt med nok viljestyrke, men denne holdningen gjør ofte at vi ender opp med å bruke mer tid enn vi hadde brukt hvis vi hadde tatt flere pauser.

Prøv heller å finne rom for små avbrudd gjennom dagen. Reis deg fra pulten, gå litt rundt, snakk litt med kolleger og tenk på andre ting. Gi kroppen noen minutter til å roe seg ned før du fortsetter.

Les mer: Slik finner du flyten på jobb

Ikke minst, når du har ordentlige pauser, som lunsj, la det være en ordentlig pause. Prøv å ikke ta jobben med deg når du spiser, og legg gjerne igjen telefonen hvis du kan. Bli gjerne sittende til pausen er ferdig selv om du har spist opp.

Finn rom for stillhet

Det tar tid å bearbeide alt vi opplever i løpet av en dag, men det er tid mange av oss er dårlige til å gi oss selv. Når vi går fra jobb, holder vi oss gjerne distrahert med en podkast hele veien hjem, og så er vi opptatt med gjøremål til vi legger oss.

Mange kan bli flinkere til å sette av tid til ikke å gjøre noe. Det varierer hvordan man best kobler av, men å meditere, gå tur, lage mat, lese eller gjøre yoga er noe som fungerer for mange.

Hvis du har en stressende og tidkrevende jobb, kan det virke som om disse rådene stjeler verdifull arbeids- eller fritid. Men i det lange løp vil du miste mer tid hvis du lar være.

Leter du etter en jobb for høsten? Registrer deg hos Manpower og finn hundrevis av ledige stillinger.