LinkedIn-profilen er mer enn en CV

linkedin og nye jobb
Det er liten tvil om at det er avgjørende å være på LinkedIn som jobbsøker i dag. Profilen din er like viktig som CV-en din, men likevel ulik. De brukes til forskjellige formål og trenger å formidle forskjellig type informasjon.

LinkedIn er et sosialt medium. Selv om det er mer profesjonelt og formelt enn Facebook, må du engasjere leserne og etablere en autentisk tilstedeværelse. Når noen har tatt seg tid til å søke deg opp på LinkedIn er det fordi de er interesserte. De ønsker å vite hvem du er, hva du liker, hvordan du jobber og hva som engasjerer deg. Det er derfor helt greit å vise noe følelser og personlighet. Vær profesjonell, men bruk gjerne ord eller fortell historier som sier noe om hva som pirrer nysgjerrigheten din eller hva du er opptatt av i jobbsammenheng og/eller på fritiden.

Rekrutterere vil mest sannsynlig sjekke ut LinkedIn profilen og CV-en din på ulike tidspunkter, men som regel vil de se på begge. Da forventer de å finne tilleggsinformasjon i LinkedIn profilen din, ikke en blåkopi av det de nettopp har lest i CV-en. Hvis innholdet er identisk mister du sjansen til å dele mer og andre ting om deg selv. På LinkedIn har du altså en unik anledning til å vise deg i flere dimensjoner enn du har i en CV.

Skriv lettleselig og interessant

Lesere på nett har andre forventninger og behov enn de som leser tekst på papir. Hvis profilen din er tettskrevet og vanskelig å skumme gjennom, risikerer du at mange lesere ikke vil ta seg tid til å finne informasjonen de er ute etter. Folk foretrekker korte setninger og avsnitt, lister og et organisert oppsett. Du kan fint være grundig og samtidig konsis. Et tips er å bruke godt med mellomrom, lage overskrifter for å skape en tydelig struktur og bruke kulepunkter for å fange blikket på det som er viktig.

På LinkedIn har du en ypperlig mulighet for å bygge nettverk og involvere deg med andre mennesker. Profilen er plattformen din for å starte denne kommunikasjonen, og det kan være med mennesker over hele verden. Tenk på de ulike elementene i profilen din som ″kontaktpunkter″ noen kan bruke som grunn for å ta kontakt med deg.

Tenk også at innholdet først skal skape interesse hos leseren for deretter å opprettholde den ved å dele interessant og relevant informasjon. Siden LinkedIn er et sosialt medium, er det ok at språket er noe mer uformelt enn i CV-en din.

Vurder eksemplene under:

LinkedIn-stillingstittel (også kalt overskrift)
1. Kommunikasjonsrådgiver: Strategisk, Innovativ, Innflytelsesrik. Jeg sprer budskapet om hva som er bra med mitt selskap.
2. Kundefokusert ingeniør som kan programmere hver eneste robot i ditt produksjonsanlegg. Spesialisert på ABB, Fanuc og Kawasaki-roboter.

Utdrag fra LinkedIn-sammendrag
1. Å undervise engelsk i Namibia og Korea, å etablere en stiftelse i minne om en klassekamerat, og å jobbe som frivillig i paralympiske leker har gitt meg et litt annet perspektiv enn mange av mine jevnaldrende.
2. Jeg har kjent på spenningen ved markedsføring og det å bygge en virksomhet helt siden jeg og min lillebror solgte vafler utenfor mine besteforeldres hus som 6 åring.
3. I digital markedsføring er du enten den som går foran eller den som henger etter. Det er denne frykten for irrelevans og higet etter å levere løsninger for de største merkevarene som har gjort at jeg hele tiden er på søken etter “hva er det neste” innen reklame.

Blir du like nysgjerrig og ivrig etter å vite mer som jeg når du når du leser disse uttalelsene? Det er en slik opplevelse du ønsker å skape for de som besøker profilen din.

Krydre profilen din

Videoer, bilder og linker kan være effektive virkemidler. De fanger oppmerksomhet og får leserne til å ″klikke″ for å lære mer.

Her er noen forslag til hva du kan legge til for å krydre profilen din:
– Videopresentasjon av deg selv
– Powerpoint eller Slideshare-presentasjon
– Artikkel fra media der du eller et prosjekt du har jobbet med er blitt nevnt
– Bemerkelse eller pris (bilde eller annet visuelt bevis)
– Bloggartikkel
– Portfolio av tidligere arbeid
– Podcast
– Link til bedriftens nyhetsbrev

Skrevet av: Lene Øveland Berge

Lene Øveland Berge er sertifisert CV skriver, karriererådgiver i Right Management i Stavanger og forfatter av boken “UNCOVER. POSITION. THRIVE: Your Guide to Job Search & Career Growth”