Jobbgarderobe: viktigere enn du tror!

Enten du er jobbsøker, håper på en forfremmelse eller bare vil sørge for å bli tatt på alvor bør du ikke undervurdere betydningen av hvordan du kler deg. Tilpasser du deg arbeidsplassens dresskode? Velg jobbgarderobe med omhu. 

Det finnes selvfølgelig ingen naturlig sammenheng mellom hvordan du går kledd og hvor dyktig du er i jobben din. Likevel har hvordan vi kler oss stor innvirkning på hvordan vi oppfattes av kunder, kolleger og sjefen. Kle deg på en måte som gjenspeiler hvem du er, og bidrar til å gi andre et best mulig førsteinntrykk.

 

Signaleffekter

Førsteinntrykk er viktig. Atferdsforskere har konkludert med at det første inntrykket vi får av et annet menneske ofte kan være både avgjørende og varig. Å gi andre et godt førsteinntrykk er essensielt, har du først gjort et dårlig inntrykk kan det være vanskelig å få gjort noe med.

Forskning har vist at vi gjør oss opp en mening allerede 90 sekunder etter at vi møter et menneske for første gang. En stor del av dette inntrykket er basert på tolkning av informasjon fra ytre faktorer. Hvordan vi kler oss utgjør en stor del av denne ytre informasjonen som er tilgjengelig.

Bransjen du jobber innenfor, stillingen du har og hva kundene dine forventer, er viktige hensyn å ta når du skal sette sammen en jobbgarderobe. Hvilken type klær den bør inneholde avhenger av stillingen og arbeidshverdagen din. Vurder hvilke behov du har, og hvordan det er viktig at andre oppfatter deg, så kan du sørge for at du ikke har en garderobe som får inntrykket av deg til å ”skurre”.

 

Dress to impress

Hva nettopp din jobbgarderobe bør inneholde avhenger også av hvilken type arbeidsmiljø du er en del av. I konservative miljøer forventes det som regel at du velger pene og konservative antrekk, mens kreativitet og egenhet i klesveien i større grad hører hjemme (og ofte forventes) i kreative miljøer.

Uavhengig av om kleskoden på din arbeidsplass er forholdsvis avslappet, er det viktig å være bevisst på signalene du sender. Uansett bedrift og forventninger, er kvalitet og passform alltid viktige elementer å ta hensyn til.

 

Veien til drømmejobben

Et tips du kanskje har hørt før er; ”kle deg for jobben du ønsker deg, ikke jobben du har i dag”. En strategisk og gjennomtenkt jobbgarderobe hjelper deg på veien til drømmejobben. Kler du deg profesjonelt signaliserer du både overfor sjef og kolleger, så vel som kunder, at du tar jobben og ansvaret ditt på alvor. Slik kan veien til drømmejobben bli kortere, fordi signalene du sender gjør at du ikke har like mye å bevise.

Flere tips til hva det er viktig å tenke på kan du lese her.

 

Hva bør du ha på deg?

En selvfølge er rene og pene klær som gjør at du ser presentabel ut. Men hvilke konkrete alternativer har du? Noen klassikere det sjelden kan gå galt i er:

–       Pene jeans

–       Topper

–       Skjorter

–       Cardigans

–       Blazere

–       Skjerf

–       Slips

–       Elegante smykker

–       Skjørt

–       Rene og pene sko

–       Nøytral veske/bag

 

Unngå:

–       Skitne sko

–       Korte skjørt

–       Store smykker

–       Tights

–       For trange klær

–       Dress i lyse farger

–       For høye hæler

 

Bilde: iStock

3 kommentarer

  1. Pingback: Arbeidsom.no: Kunsten å holde gode presentasjoner Arbeidsom.no

  2. Skeptisk

    Helt spiselig artikkel, helt til siste avsnitt. Interessant at 5 av 7 punkter var typiske klær kvinner har på seg, mens bare 1 av 7 var typiske klær menn har på seg. Er kvinneklær mindre profesjonelle enn herreklær? Eller trenger bare kvinner flere påminnelser om å ikke kle seg “slutty” enn det menn gjør?

  3. Manpower

    Hei, Vi tror ikke kvinner trenger flere påminnelser enn menn. Dette er kun generelle råd og tips, og flere av punktene gjelder for både menn og kvinner. Mvh Camilla, ManpowerGroup.