Min karriere: Arild Wenneck Askeland

I Min karriere deler en erfaren arbeidstaker verdifull innsikt om arbeidslivet. Denne uken har vi snakket med Arild Wenneck Askeland, kundekonsulent hos Manpower SydVest.

Mini-CV:

Navn: Arild Wenneck Askeland

Stilling: Kundekonsulent i Manpower SydVest, avdeling Haugesund

Født: 1993 (26 år)

Familie: Ugift

Utdannelse: Bachelor innen økonomi og administrasjon, med fordypelse innen ledelse, organisasjon og strategi

Erfaring: Mye erfaring fra ulike roller i butikk, samt instruktør og koordinator på treningssenter

Hva var din første jobb?

Min første jobb var som ekstrahjelp hos Felleskjøpet Rogaland Agder, noe som for øvrig gjorde at jeg senere fikk jobb hos den lokale Jernia-butikken i Haugesund Sentrum. Jeg jobbet stort sett hver lørdag og hver kveld ved siden av skolen. Etter hvert fikk jeg ansvar som nestkommanderende, samt som leder for butikken i en periode hvor daglig leder var sykemeldt.

Les mer: Slik mestrer du jobbjakten

Hvordan fikk du jobben?

Min far var daglig leder for Felleskjøpet-butikken. Da jeg vokste opp, var jeg mye med ham på jobb. Jeg fikk gjøre enkle oppgaver som å sette ut varer i butikken. Det var veldig gøy. Når jeg var gammel nok, fikk jeg begynne som ekstrahjelp/lørdagshjelp. Det var en kunde som anbefalte meg videre til daglig leder i Jernia-butikken, som gjorde at han ringte meg opp og tilbydde meg jobb hos dem.

Hva lærte du i din første jobb som du har tatt med deg videre i arbeidslivet?

Arbeidsmoral. Jeg husker at jeg rask fant ut at å arbeide var noe jeg virkelig trivdes med. Jeg lærte kundeservice, samarbeid med kolleger, viktighet av å kunne det man jobber med og mye mer. Hovedsakelig tror jeg at holdninger og moral er noe av det viktigste jeg lærte. Dette bygde jeg videre på inn i min tid på Jernia. Her lærte jeg også viktigheten av å ta ansvar, noe jeg fikk mer og mer av.

Hva jobber du med om ti år?

Jeg håper jeg fortsatt jobber med HR og mennesker, gjerne fortsatt i ManpowerGroup. Det jeg liker best å jobbe med er oppfølging og utvikling av mennesker, rekruttering og kundebehandling. Håper jeg innehar en rolle om ti år som innebærer enda mer ansvar, og gjerne ledelse.

Les mer: Slik presterer du bedre

Hva er ditt beste tips til folk som skal inn i arbeidslivet?

Først og fremst vil jeg si at det er en stor fordel om man har jobbet ved siden av studiene. Dette viser arbeidskapasitet og at man har lært om hvordan arbeidslivet er. Videre er det viktig at man jobber med å gi et godt førsteinntrykk i dialog med potensielle arbeidsgivere. Vær høflig, imøtekommende, interessert og på. Ikke vær redd for å selge deg selv inn, men vær ydmyk! Gjør litt research på selskapet du søker hos, slik at det er tydelig at du stiller forberedt til intervju. Vær engasjert og still gjerne spørsmål til den du prater med i intervju.

Søk jobber aktivt. Bruk gjerne kontaktnettverket ditt, venner og familie. Oppsøk eller ring bedrifter du ønsker å jobbe hos, og spør om du kan komme innom med en åpen søknad.

Vil du lære mer? Finn tips og råd om arbeidslivet på arbeidsom.no