Lær deg LinkedIn!

LinkedIn, jobbsøk

I dagens arbeidsmarked, du være på LinkedIn. I Norge er det mer én million registrerte brukere i dag, med en overvekt av ledere og beslutningstakere i bedrifter. Vi lærer deg hvordan du bør bruke LinkedIn.

LinkedIn er arbeidslivets Facebook. Hvis du kontakter en bedrift, er det første de gjør å søke deg opp på LinkedIn. Det blir også stadig vanligere for arbeidsgivere å lete etter jobbsøkere på LinkedIn, og rekrutteringsbyråer bruker LinkedIn aktivt. Som jobbsøker bør du derfor definitivt bruke plattformen.

Puss opp LinkedIn-profilen din

LinkedIn er basert på tanken om at den beste måten å finne jobb på, er gjennom et nettverk. Det som er fint med LinkedIn er at du, i tillegg til å koble deg til folk du kjenner, også kan knytte til deg folk som nettverket ditt kjenner. Alt handler om kontakter! Derfor er det viktig at du viser frem din personlige merkevare på en god måte. Du bør begynne med å lage en god LinkedIn-profil. Vi har noen tips til hvordan du går frem.

Hvis du vil ha noen gode eksempelprofiler å se til, søk opp folk som jobber i LinkedIn. De tar jobben sin på alvor.

Profilbilde – Profilbildet ditt er det første folk ser når de sjekker ut profilen din på LinkedIn. Du bør ha et pent og profesjonelt portrettbilde som profilbilde. Ansiktet ditt må være tydelig, så dropp feriebildet med solbriller eller bilder som åpenbart er tatt på fest, med mye sminke. Svart-hvitt bilder virker mest profesjonelt. Pass også på å ikke bruke et fullfigurbilde. Det er ansiktet ditt, ikke kroppen din, en potensiell arbeidsgiver vil se!
Bakgrunnsbilde – Som på Facebook og Twitter, kan du legge inn et bakgrunnsbilde øverst på profilen din. Gjør det. Det vil få profilen din til å fremstå mer forseggjort, og gir deg en anledning til å skille deg ut med et bilde som forteller hvem du er.
Tittel – Øverst på profilen din, i Google-søk og i andres nyhetsfeed på LinkedIn vil det stå en kort tittel under bildet ditt. Denne teksten bestemmer du selv. Skriv en kort og beskrivende overskrift for deg selv. Ikke overdriv, vær konkret og for all del – ikke prøv å være morsom. Denne overskriften er din salgspitch, tross alt!
Sammendrag – Du bør lage et kort sammendrag av profilen din. I sammendraget bør du fortelle historien om deg selv. Fortell hvem du er, hva din kompetanse og erfaring er, hva du vil jobbe med, osv. Igjen, husk at LinkedIn er et profesjonelt nettverk. Det er fint å vise litt personlighet, men ikke skriv noe du ikke ville sagt i et jobbintervju. At du for eksempel hadde hund som liten er ikke relevant.
Arbeidserfaring – Legg til nåværende og tidligere jobber, jobbtitler, lengde på arbeidsforholdene og andre prestasjoner. Legg gjerne til relevante lenker og arbeidseksempler og tagg dine tidligere arbeidsplasser.
Ferdigheter og anerkjennelser – Du kan velge mellom en rekke ferdigheter i en nedtrekksliste. Til å begynne med bør du liste opp minst fem ferdigheter. Du bør deretter oppfordre nettverket ditt til å anerkjenne dine ferdigheter. En arbeidsgiver vil få et umiddelbart inntrykk av hva du kan. Andres anerkjennelse øker også din troverdighet.
Utdanning – Ta med navnet på skolen(e) og graden(e) du har gjennomført, og andre relevante utmerkelser.
Anbefalinger – Du kan be andre om å skrive en anbefaling av deg. Gå for kvalitet fremfor kvantitet. Det er bedre med én ektefølt anbefaling enn fem generiske.

Bygg nettverk!

Når du er ferdig med å bygge en god profil, kan du begynne å gjøre andre ting. Først og fremst er LinkedIn en plattform for nettverking, så hvordan kommer du i gang? Her er et par ting du kan starte med:

Knytt til deg nye forbindelser
– LinkedIn vil anbefale kontakter basert på jobben og utdanningshistorikken din. Du kan også søke manuelt etter kontakter. Et hett tips til når du sender en invitasjon til noen du kjenner, eller som er i det utvidede nettverket ditt, er å gjøre gjør invitasjonen personlig. Skriv noen korte linjer om hvor dere har møttes tidligere og kom med en oppfordring til å holde kontakten. Det er lettere å si ja til en personlig hilsen, enn til en standardtekst.
NB! LinkedIn vil også be deg importere e-postdatabasen din for å legge til alle. Ikke gjør det, det kan fort oppfattes som spam-mail for mottakerne.
Bli med i grupper – Det er over én million grupper på LinkedIn. Du kan finne grupper basert på bransjen din, interessene dine, bosted, yrke, og mye mer. Det finnes noe for alt og alle! Vær gjerne en aktiv deltaker i gruppene. Svar på innlegg og på spørsmål og gi nyttige råd. Slik kan du finne andre som deler dine interesser og få enda flere kontakter.
Finn ledige stillinger – LinkedIn vil liste opp jobbmuligheter basert på profilen din. Sjekk ut stillingsutlysningene og kontakt bedrifter og rekrutteringsbyråe av interesse.
Følg selskaper – Følg med på favorittselskapene dine. Da får du oppdateringer om hva de gjør og du får fort vite om de har lyst ut en stilling.

LinkedIn er et sosialt medium, men i motsetning til Facebook og Instagram har det en profesjonell tilnærming. Laster du ned appen kan du holde deg oppdatert på ditt profesjonelle nettverk mens du er på farten. Vi ønsker deg lykke til!

Har du noen LinkedIn-tips? Fortell oss i kommentarfeltet!

Kilde: Jill Kempa