Ryddig pult = bedre arbeidshverdag

Experis-logo

En ryddig pult kan gjøre deg mer effektiv. Vi har åtte kjappe tips som kan gjøre livet ved pulten din både enklere og bedre, uansett om du sitter på ditt eget kontor eller i et åpent landskap.

1. Tilpass pulten din

Hvis du begynner hver dag med å skrive en to-do-liste, bør du ha penn og papir klart. Hvis du går rett på å sjekke e-postet din, trenger du ikke noe mer enn et tastatur. Ha et oppsett som passer for deg og din daglige rutine. Sørg også for at pulten din er ergonomisk riktig for deg. Ikke bruk tid på å stille inn både pult eller stol hver dag. Få gjerne hjelp til å få til dette skikkelig første gangen du gjør det (hør med HR), så slipper det å bli et vedvarende irritasjonsmoment.

2. Ha en søppelbøtte ved pulten din

Det er faktisk ikke alle som har en søppelbøtte ved pulten sin! Da blir enhver liten papirbit en enorm øvelse i prokrastinering. Skaff deg en bøtte og bli kvitt søppelet ditt med en gang.

Dypdykk: Ny i jobben? Her er noen tips for å få en god start.

3. Få orden på ledningene dine

Rot og hauger med sammenfiltrede ledninger er et altfor vanlig irritasjonsmoment på jobb. Men det trenger ikke å være det! Det finnes mange innretninger som kan hjelpe deg med å organisere ledningene dine. Et kjapt søk på Google vil gi deg oversikt over hva som finnes, eller så har helt sikkert IT-avdelingen noen ideer. Forhør deg med administrasjonen. Kanskje kan du få det påspandert! Og du – merk laderne og ledningene dine med navnet ditt. Da holder du styr på dem selv når du låner dem bort til en kollega.

4. Ha et system for dokumenter på skrivebordet

Hvis du er av den nostalgiske typen som foretrekker papirdokumenter fremfor digitale PDFer, må du også organisere dem. Bruk fem minutter på å finne ut hva behovet ditt er. Det vil si: hvor mange «mapper» trenger du i den fysiske «innboksen» din? Ikke ha mer på pulten enn det du behøver. Det er helt sikkert et rom for kontorrekvisita på jobben din hvor du kan gå og plukke det du trenger. Hvis ikke, begrens dokumentstabelen til et hjørne av pulten.

Dypdykk: Er det ikke pulten, men jobben som er problemet? Her er noen tips fra vår rekrutteringsrådgiver.

5. Ha viktige dokumenter i nærheten

Hvis du stadig trekker ut spesifikke dokumenter av en skuff eller et skap, bør du organisere dem slik at de alltid er tilgjengelige. Heng de opp på veggen ved siden av deg eller sett de i en ramme på pulten din om du ikke har en vegg. Da kan du umiddelbart konsultere innholdet når du trenger det. Det vil gjøre det enklere for deg å fullføre oppgavene dine og det vil spare deg den tiden det ellers ville tatt å rote rundt etter informasjonen.

6. Skaff deg en rotekopp

Mynter, binders, strikker og småting har en lei tendens til å akkumulere på pulten din. De roter gjerne en stund før du får gjort noe med saken. Men, med en rotekopp kan du bli kvitt (eller i det minste utsette) ryddejobben. Sett et gjennomsiktig glass eller en kopp i et hjørne av pulten din. Hver gang du finner noe irriterende løsøre på pulten din, bruk rotekoppen. Selv om du sannsynligvis aldri vil gå gjennom innholdet i rotekoppen (i så fall er det ikke mer enn en årlig begivenhet), så er i hvert fall pulten din ryddig!

7. Rydd pulten din før du går hjem

Du trenger ikke å gjennomføre en storvask hver dag, men gjør en liten innsats for rydde pulten din. Da kan du gå rett på arbeidsoppgavene dine når du kommer tilbake neste morgen. Kast det som åpenbart er søppel, stable papirene dine pent og legg penner tilbake på plass. Det tar ikke mer enn to-tre minutter, men det vil spare deg for en hodepine dagen derpå.

8. Gjør det koselig

Du trenger ikke overdrive, men gjør det litt koselig på pulten din! Du tilbringer tross alt brorparten av hverdagene dine der. Kjøpe deg en fin ramme, en kul papirvekt eller en plante. Hvis du føler deg litt mer hjemme på plassen din, kan det gjøre det mer motiverende å sitte lange dager på jobb.

Kilde: The Muse

Kommentér

E-post-adressen din vil ikke bli publisert.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.