Unngå kommunikasjonsfella på jobb

Experis-logo

Noen ganger møter vi på mennesker som er nedlatende – selv på arbeidsplassen. De aller fleste av oss har dessverre vært borti et par kollegaer som har en ubehagelig tone. Det er fort gjort å falle i kommunikasjonsfella selv, uten at vi mener det.

Vi kan alle være enige om at å være nedlatende er en dårlig egenskap. Få av oss har lyst til å samarbeide med kollegaer med dette karaktertrekket. Men svært få er nedlatende overfor kollegaene sine med viten og vilje. Noen ganger skjer det uten at du mener det. Det understreker viktigheten av å være bevisst på hvordan du kommuniserer. Vi vet hva du bør være oppmerksom på for å unngå kommunikasjonsfella på jobb.

Velg ordene dine med omhu

To små ord sniker seg fort inn i dagligtalen vår. Disse ordene er «faktisk» og «bare». Har du for eksempel sagt en av de to følgende setningene i det siste? “Det er faktisk en god ide,” eller “du trenger bare å gjøre sånn”?

Bruken av ordene «faktisk» og «bare» kan fort få det du sier til å virke nedlatende. «Faktisk» indikerer overraskelse, som at du ble overrasket over at kollegaen din kom med et godt forslag. Og «bare» antyder enkelhet, som om medarbeideren din ikke er oppegående nok til å skjønne hvordan de bør løse en oppgave.

Ikke gi tvetydige kompliment

Du tror kanskje du er flink til å gi medarbeidere dine skryt? Men roser du de på en måte som oppfattes som genuin og positiv? Komplimenter kan fort falle i kommunikasjonsfella, og oppfattes som tvetydige.

To klassiske eksempler på tvetydige kompliment er “denne presentasjonen er mye bedre enn den forrige du laget” og “selv om jeg ser at du ikke hadde nok tid, så er resultatet fortsatt godt”. Hensiktene dine kan være gode i begge tilfeller, men du går frem på feil måte. Når du gir noen ros på jobb, bør du fokusere på det positive. Ellers står du i fare for å bli oppfattet som tvetydig, og enda verre; at du mente å være tvetydig.

Ikke sett likhetstegn mellom dine og andres problemer

Når en kollega forteller om en frustrasjon eller et problem, er det fort gjort å prøve være støttende ved å snakke om dine egne erfaringer som du mener kan sammenlignes. Men kan du egentlig sette likhetstegn? Selv om du tror du demonstrerer empati, hjelper det sjeldent at du prøver å likestille dine egne erfaringer – spesielt når de ikke er sammenlignbare med din kollegas situasjon – med deres problemer.

Det hjelper heller ikke å svare med et lettet sukk at “jeg er så glad for at jeg aldri har hatt noe å gjøre med det” eller “det har heldigvis aldri skjedd med meg”. I stedet bør du heller være en aktiv lytter og tilby hjelp. Det er sannsynligvis alt din medarbeider trenger å høre.

Ikke vær en dampveivals

Du er stolt av din evne til å opprettholde livlige diskusjoner med alle på kontoret din. Men spør deg selv; er det virkelig samtaler? Det vil si, gir du kollegaene dine tilstrekkelig plass og tid til å snakke, eller overkjører du dem? Når du ikke lar andre komme til orde – enten det er i teammøter eller en-til-en samtaler – antyder du at det du har å si er viktigere enn det samtalepartneren din har å si. Det kan oppfattes som svært nedlatende. Neste gang du snakker med en kollega, gjør en bevisst innsats for å lytte like mye som du snakker.

Har du noen andre tips til kommunikasjonsfeller man kan falle i på jobb, og hva man bør gjøre for å unngå de? Fortell oss i kommentarfeltet!

Kilde: The Muse

Kommentér

E-post-adressen din vil ikke bli publisert.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.