Slik redder du kontormiljøet på jobben

Manpower-logo

Synes du kontormiljøet på jobb er sånn passe? Husk at kontormiljøet ditt er i stor grad opp til deg selv. Her er noen tips til hvordan du kan gjøre kontormiljøet ditt bedre.

De aller fleste ønsker seg en arbeidsplass preget av positivitet og gode holdninger. Hvor kolleger støtter hverandre. Hvor du har lyst til å gå på jobb hver dag. Hvor du blir motivert til å jobbe mot et felles mål. Hvem vil ikke være del av et så bra team? Men du kan ikke belage deg på at alle andre skal bygge en slik arbeidskultur for deg. Kanskje må du starte med deg selv.

Vær hyggelig!

Du verken kan eller bør være bestevenn med alle kollegene dine. Likevel er det viktig å bygge gode relasjoner og samhold. Tenk på den gylne regelen: Gjør mot andre slik du vil at andre skal gjøre mot deg. Dette gjelder også på arbeidsplassen. Hvis du er kald mot kollegene dine, må du forvente at de ikke er varme mot deg.

Arbeidsplassen er full av folk med forskjellige personligheter, væremåter og holdninger. Det krever et åpent sinn for å få et kontormiljø til å fungere. Du må lære deg å se forbi forskjeller og akseptere andre som de er. Vær snill, omgjengelig og raus med kollegene dine. Det kommer til å lønne seg senere. Kanskje til og med når du trenger det som mest.

Ta initiativ

Det er fort gjort å bli din egen lille «øy» i det åpne kontorlandskapet. Du sysler med dine egne oppgaver, snakker minst mulig med kollegene dine og går rett hjem etter jobb. Du gjør de oppgavene du får beskjed om, men heller aldri mer enn det som forventes av deg. Hvis dette er tilfelle, vil du ikke komme noen vei.
Hvis du vil gjøre mer enn det stillingsbeskrivelsen din krever av deg, gi sjefen din beskjed! Meld deg frivillig når en kollega trenger hjelp. Hvis du trenger noe, ta initiativ til å fikse det selv. Forhør deg med kollegene dine, og ha en åpen dialog med sjefen din. Vær tydelig på hva ambisjonene dine er og hva du ønsker å bidra med i selskapet. Ingen ønsker en passiv medarbeider som forventer å få ting i fanget.

Respekter lederne dine

Ingen ledere er like. De har ulike ledelsesstiler og filosofier. Noen er for bakpå, mens andre er for frempå og kontrollerende. Uansett om du liker ledelsesstilen til dine overordnende, bør du huske på at de er nettopp det – dine overordnende. Selv om du til tider kan mislike oppførselen deres eller være sterkt uenig i en beslutning, må du aldri snakke negativt om lederne dine bak ryggen på dem. Har du noe på hjertet, si det til dem på en konstruktiv måte. Det viser at du har integritet og ønsker alle det beste. Vær strategisk i valget av hvilke saker du vil kjempe. Det er ikke alle kamper du skal ta.

Slipp ned albuene

Anser du arbeidsplassen din som en slagmark, hvor kollegene dine står i veien for at du skal nå målene dine? Eller er arbeidsplassen din ditt andre hjem og kollegene som en familie? Det er helt greit å ha ambisjoner og å være sulten på suksess, men det er forskjell på å konkurrere med seg selv og å ha spisse albuer. Du kan ikke bygge din egen suksess på å holde andre nede. Du er på lag med kollegene dine. Selv om du skal opp og frem, bør du ikke tråkke over lik for å komme deg dit. Gjør ditt beste, og vær raus med de rundt deg. Det er en vinneroppskrift – også på lang sikt.

Har du noen andre tips til hvordan man kan bidra positivt til kontormiljøet? Fortell oss i kommentarfeltet!

Kilde: Workitdaily

Kommentér

E-post-adressen din vil ikke bli publisert.