Hemmeligheten bak en god jobbsøknad

Manpower-logo

Det er vanskelig å skrive en god jobbsøknad. Blir du stresset av å skrive søknader? Senk skuldrene! Vi gir deg nemlig hemmeligheten bak en god jobbsøknad.

Mange jobbsøkere henger seg opp i søknadsteksten sin. De bruker evigheter på å flikke på ørsmå detaljer. Mange tror nemlig at de må klare å fortelle leseren alt om seg selv – på bare én side.

Men det er ikke nødvendig. I en søknadstekst vil ikke arbeidsgiveren bare høre om deg – de vil også høre om seg selv. Mange selskaper mottar hundrevis av søknader til én enkelt stilling. Mange av søkerne er kvalifisert for stillingen, så arbeidsgiver må lese side opp og side ned med søknader fra aktuelle kandidater. Det gjør det vanskelig å skille seg ut. For å fange oppmerksomheten deres, bør du vise hvordan og hvorfor de trenger deg. Og da kan du ikke bare snakke om deg selv.

Hvorfor elsker du selskapet?

De beste søknadene kommer fra søkere som har en lidenskap for selskapet, og som kan formidle den lidenskapen på én side. Hvis den som rekrutterer sitter igjen med følelsen av at «denne personen har skjønt det», har du kommet langt. De fleste vil helst ansette en person som forstår bedriften og hva den jobber for.

De fleste kandidater strekker seg ikke langt nok for å vise at de har forstått hva selskapet gjør. I beste fall nevner de navnet på selskapet og legger til noen generelle fraser, som for eksempel at de vil jobbe i et «spennende selskap». Det forteller ikke leseren stort. Bruk heller de første avsnittene i søknaden til å fortelle selskapet i detalj hvorfor du vil jobbe der. Da viser du hvordan du forstår selskapet, og så er det opp til leseren om de mener du har rett.

Hvorfor er kvalifikasjonene dine relevante?

CV-en din er en oppramsing av kvalifikasjonene og ferdighetene dine. Derfor bør du ikke bruke den begrensede plassen i søknaden din til å gjenta disse. Det du heller bør gjøre, er å fortelle hvordan disse kvalifikasjonene og ferdighetene vil komme til nytte i selskapet. Du bør ikke bruke generelle vendinger – vær detaljert. Kom med en eller to konkrete ideer om hva du kan gjøre hvis du blir ansatt, med bakgrunn i hva du har oppnådd tidligere.

Hvis du for eksempel søker en jobb hvor du skal ha ansvar for selskapets profil i sosiale medier, kan du komme med forslag til en kampanje eller hvordan selskapet kan tilpasse profilen sin for å nå bedre ut til målgruppen. Sørg for at den som leser søknaden din sitter igjen med en følelse av at de trenger deg.

Hvorfor passer du inn på arbeidsplassen?

Sist, men ikke minst, bør søknaden din vise hvorfor du vil passe inn på arbeidsplassen. Du bør ikke nødvendigvis si det eksplisitt, men du kan vise det gjennom tonen og ordene du bruker og hvor formell du er. Vær profesjonell, men tilpass teksten til selskapet. Finn det som knytter deg og arbeidsgiveren sammen – og pek på det!

Sliter du fortsatt med søknadsteksten din? Er du usikker på om du skille deg ut i søknadsbunken? Vi har i så fall noen flere tips til hvordan du kan få leseren til å legge merke til deg.

Har du noen andre tips til en god jobbsøknad? Fortell oss i kommentarfeltet!

Kilde: The Muse

Kommentér

E-post-adressen din vil ikke bli publisert.