Hva kan du gjøre hvis du blir avvist?

Manpower-logo

Jobbsøking kan være mentalt utmattende. De fleste jobbsøkere opplever å ikke bli kalt inn til et førstegangsintervju eller å bli avvist i løpet av en ansettelsesprosess. Avvisning over tid kan bli en påkjenning for selv de mest hardbarka av oss.

Følelsen av å ikke få en jobb, er kjip. Og jo lenger inn i en ansettelsesprosess man har kommet, jo kjipere er det. Etter at man har blitt avvist, kan det være vanskelige å plukke opp jobbsøkingen igjen. Stress er nemlig forårsaket av hvordan vi oppfatter en situasjon, ikke av situasjonen i seg selv. Derfor er innstilling alfa og omega når vi håndterer en avvisning. Hvis vi har feil innstilling, er det fort gjort å tenke i negative baner. Når tankemønsteret ditt er negativt, vil det vil gi deg mindre energi og selvtillit. Du trenger begge deler for å fortsette jobbsøkingen.

I møte med en avvisning, er det tre ting ekspertene anbefaler deg å gjøre: først anerkjenne, deretter akseptere og så velge.

Først må du anerkjenne følelsene dine – om det så er tristhet, sinne eller andre følelser. Hvis du anerkjenner hva du føler, kan du også gjøre deg ferdig med det. Du må rett og slett ta et oppgjør med følelsene dine for å kunne gå videre.

Etter at du har tatt et oppgjør med følelsene dine, må du også akseptere det som har skjedd. Mange spør seg selv «hvorfor skjer dette med meg?» og «hva gjorde jeg feil?». Slike negative spørsmål gir deg bare negative svar. Bruk heller energien din på å spørre deg selv «hva gjør jeg nå?» og «hvordan gjør jeg det?». Dette er spørsmål som vil gi deg konstruktive svar.

Andy Cope, forfatteren bak The Little Book of Emotional Intelligence, mener at vi alle er utstyrt med en helt særegen evne til å takle motgang. Det som gjør forskjellen i møte med motgang, er din indre fortellerstemme. Cope mener at vår indre fortellerstemme er måten du forklarer noe som har skjedd, positivt eller negativt, til deg selv.

For eksempel, hvis reaksjonen din på en avvisning er «det er bare et avslag. Ingen har dødd. Jeg må bare lære noe av dette og gå videre,» så har du en såkalt optimistisk fortellerstemme. Hvis reaksjonen din er «et avslag! Dette er en katastrofe. Jeg suger og får jo ikke til noen ting. Jeg gir opp», så har du en negativ fortellerstemme. Den indre fortellerstemmen din påvirker handlingene dine. Hvis fortellerstemmen din er negativ, vil det bli mye vanskeligere for deg å fortsette jobbsøkingen.

Det går an å trene den indre fortellerstemmen din for å gjøre den mer positiv. Det bør du gjøre. Det er nemlig viktig at du er din egen beste venn, spesielt når du opplever motgang. I arbeidet med å snu fortellerstemmen din fra negativ til positiv, bør du trekke på dine nærmeste. Søk råd og trøst hos dem, og spør hva de ville gjort i din situasjon. Det kan gjøre de enklere å anerkjenne og akseptere det som har skjedd. Etter dette, når du har ristet av deg avvisningen, står du fri til å velge hva du gjør videre.

Er det noe annet du vil anbefale at man gjør når en jobbsøknad er blitt avvist? Fortell oss i kommentarfeltet!

Kilde: The Guardian

Kommentér

E-post-adressen din vil ikke bli publisert.