Slik løser du nettverkingsknuta!

Experis-logo

Business team enjoying some lunch at work

Nettverking kan være skikkelig skummelt. Å ta kontakt med fremmede er ikke noe som faller alle like naturlig. Mange gjør i tillegg noen klassiske feil når de prøver å nettverke. Vi vet hvor skoen trykker.

Sliter du med å få kontakt med fremmede eller holde en samtale i gang på nettverkingsarrangement? Når du kjenner kimen til problemet, er nettverkingsknuta enkel å løse.

Du er avvisende

Folk liker å snakke med folk som virker genuine og omgjengelige. Hvis du er nervøs, skremt av situasjonen eller kjeder deg, kan du virke avvisende. Det vil naturlig nok avskrekke folk fra å innlede eller holde en samtale med deg. Når du deltar på nettverkingsarrangement, sørg for at du smiler og utrykker oppriktighet og glede – både for å være der og for å møte nye mennesker. Det vil oppmuntre folk til å gå over og si hei, og det vil også gi deg selvtillit!

Du har ikke kledd deg riktig

Alle har en litt ulik oppfatning av hva et “profesjonelt antrekk” er. For noen betyr det dress og slips og for andre betyr det “ikke joggebukse”. Som et resultat av at bransjer og klesstiler forandrer seg, kan klesregler fort være litt uklare. Det er likevel viktig å være presentabel på faglige og profesjonelle arrangement. At du pynter deg litt er et tegn på respekt. Selv om det er viktig at du omfavner din unike stil, er det like viktig å tenke på miljøet du skal være i, slik at du kan kle deg deretter. Skal du i et bransjearrangement for finans og økonomi? Da er skjorte og jakke/bluse en god idé. Skal du i et nettverkingsarrangement for reklamebransjen? Da kan sneakers være greit. Til syvende og sist er det viktigste at klærne dine er rene og pene, ikke slitte!

Du har dårlig folkeskikk

Førsteinntrykket ditt stopper ikke ved håndtrykket. Hvis du avbryter folk, snakker med munnen full, drikker med begge hender eller kommer med frekke kommentarer, kommer folk til å avslutte samtalen. Vær oppmerksom på oppførselen din. Vær hyggelig og imøtekommende, og gi andre plass. Det er også lurt å se an folk litt før du drar på med humoren din. Folk oppfatter nemlig humor svært forskjellig, og det er dumt om du feilberegner. Vi anbefaler også at du ikke drikker deg full på nettverkingsarrangement. Det er veldig synd om du blir husket for hvor full du var, og ikke hvor hyggelig du er.

Du er Kjip Kjipesen

Noen folk fokuserer alltid på det negative. Mange av oss er ikke engang klar over at vi gjør det! Enten det er en vanskelig jobbsøkerprosess, en dårlig sjef eller drama på jobb. Prøv å unngå negativitet. Ingen liker å snakke med Kjip Kjipesen! Tenk heller på hva som interesserer deg og snakk om det i stedet. Da blir samtalen automatisk positivt ladet. Eller sett fokus på den andre personen ved å stille dem spørsmål om deres liv og karriere. De fleste elsker å snakke om seg selv.

Du holder en monolog

Ingen har lyst til å snakke med noen som ikke slipper dem til. Hvorfor skulle noen kaste bort tid på å lytte til din monolog, når de kunne hatt givende toveissamtaler med andre mennesker på arrangementet? Hvis du merker at du monopoliserer samtalen, ta et skritt tilbake og trekk et dypt pust. Still deretter samtalepartneren din et spørsmål for å oppmuntre til en toveis samtale. Da kan du faktisk lære noe verdifullt eller interessant som kan være nyttig senere. Det er tross alt derfor du nettverker!

Du fokusere for mye på deg selv

Nettverkingsfeil nummer én er å fokusere bare på deg selv i møte med nye mennesker. For eksempel, hvordan noen kan hjelpe deg å få en jobb, eller hva noen kan gjøre for å fremme din karriere. Nettverk handler ikke bare om deg. Tenk på det som et faglig samarbeid mellom to venner. Hvordan kan dere hjelpe hverandre? Du bør alltid finne ut hvordan du kan tilby den andre parten før du ber om noe, særlig hvis du ikke kjenner dem godt. Førsteinntrykk er viktig, og du vil ikke at folk skal tenke på deg som en egoistisk nettverksbygger.

Hvis du gjør ditt beste for å unngå disse tingene, vil det bli mye enklere for deg å få i gang samtaler, holde dem i gang, og bygge sterke faglige og profesjonelle relasjoner. Hvis du vil ha flere tips til nettverking, har vi noen tips for nybegynnere og tips til de som hater nettverking.

Har du noen innspill til hva man ikke bør gjøre når man nettverker? Fortell oss i kommentarfeltet!

Kilde: Workitdaily