Slik lykkes du i ny jobb

Experis-logo

De første månedene, ja ofte det første året, er krevende i ny jobb. Her kommer noen tips til hvordan du best overlever «ny-fasen».

Du skal lære mye nytt, bli kjent med mange nye kolleger, en helt ny kultur og i tillegg gjøre en god jobb. Mange har vært igjennom tøffe intervjurunder før de begynte i den nye jobben. Nå gjelder det å levere varene. Disse tipsene kan hjelpe deg i gang.

Vær deg selv – det er nok

– Det er viktig å være seg selv. Tiden som ny er slitsom nok. Om man i tillegg skal prøve å være noe annet enn den man er, blir det heftig.

Ordene kommer fra Sissel Melkild. Hun jobber som rådgiver i konsulent- og rekrutteringsselskapet Experis, og møter mange jobbsøkere. Hun anbefaler alle som er nye i en jobb til å være positive.

– Ved å være positiv og engasjert lærer man mye. Det er viktig å bevare læreviljen. Da får man vært med på mye spennende, sier Melkild.

Spør – men ikke om alt

Det er lurt å prøve å komme inn i den nye jobben så raskt som mulig. Det enkleste er ofte å bare kaste seg over praktiske oppgaver. I tillegg er det lurt å være nysgjerrig, men det er en hårfin balanse mellom å være nysgjerrig og masete, mener Melkild.

– Spør om det du lurer på, men vær også lydhør og se på hva andre gjør. Ikke spør om absolutt alt, prøv deg heller litt frem, sier Melkild.

Hun anbefaler også nye til å være litt ydmyke og forsiktige i fremtoningen den første tiden.

– Mange arbeidsgivere ønsker en person som er proaktiv og initiativrik. Det er viktig det, men gjør det med litt omhu. Det er også viktig å ha litt respekt for de som jobber der og for det som gjøres på arbeidsplassen i dag, sier Melkild.

Effektivitet er viktigere enn overtid

Mange nye føler at de må bevise at de har stor arbeidskapasitet de første månedene, og prøver å vise det ved å være tidlig på jobb om morgenen og en av de siste som går for kvelden. Da blir det lange arbeidsdager, og Melkild mener det er unødvendig.

– Det er ikke viktig å sitte over hver dag, men det er viktig å være skrudd på når du er på jobb, sier Melkild.

Med det mener hun at det er viktig å være effektiv. Gjør arbeidsoppgavene dine og lever dem i tide.

– Det er viktig å være en kollegene dine kan stole på, sier Melkild.

Hun mener også det er viktig å si ifra om det hoper seg opp og du ser at du ikke rekker over alt.

– Det er bedre å si i fra tidlig og søke avlastning, enn å ikke klare å levere på tidsfristen, sier Melkild.

Bruk kalenderen som sorteringsverktøy

Kalenderen kan også være et nyttig verktøy for å klare å få oversikt og senke stressnivået. Har du mange oppgaver som skal løses de neste dagene og ukene, sorter dem etter viktighetsgrad og skriv oppgavene inn i kalenderen. Dette trikset bruker Melkild daglig selv.

– Det bidrar til at jeg får en oversikt over hva som haster mest. Har jeg satt av tid til prosjektet i kalenderen kan det gå i glemmeboken i dag, også kan jeg ta den opp igjen den dagen jeg har satt av tid. Slik slapper jeg bedre av, sier Melkild.

Hun er også glad i lister. Melkild skriver ned arbeidsoppgaver og stryker ut det hun har gjort.

– Det er viktig å være bevisst på hva man faktisk har gjort. Det anbefaler jeg virkelig. Jeg skriver lister hver dag, og det gir meg mestringsfølelse, sier Melkild.

Lær deg knepene for å koble av

Et siste ekspertråd, som ikke skal undervurderes, er kunsten å koble av, mener Melkild. Mestrer man den kunsten kan man unngå å bli utbrent, mener hun.

– I dag er det mange som tar med jobben hjem. Vi har bærbar pc og mail på mobil. Det å klare å skru av epost-varslinger på mobil tror jeg er viktig. Av min tidligere arbeidsgiver fikk vi faktisk beskjed om å skru av varslinger.

Om man ikke klarer å koble av så blir man sliten, og føler at jobben tar over hele livet.

– Jeg tror det kan bidra til at man blir utbrent. Derfor gjelder det å finne enkle triks som funker for deg, avslutter Melkild.

Hvilke triks har funket for deg? Fortell oss i kommentarfeltet.