Lær å si nei – og få til mer!

Experis-logo

Vi applauderer ofte de som alltid sier ja på arbeidsplassen, men visste du at du faktisk blir mer effektiv og får til mer hvis du tar flere pauser og sier nei? Å si nei er minst like viktig som å si ja – også på jobb. Vi vet hva som skal til for en mer effektiv og mindre stressende arbeidshverdag.

Balanser forpliktelsene dine

Når du sjonglerer for mange ting, blir resultatet sjeldent så godt som du skulle ønske. Ta heller et skritt tilbake. Når du sier ja til én ting, må du si nei til noe annet. Døgnet har bare 24 timer. Ingen klarer alt, så ikke vær for streng med deg selv. Ikke fyll opp gjøremålslisten din til randen med oppgaver. Pusterommet du gir deg selv vil gi deg muligheten til å gjennomføre oppgavene dine på en bedre måte.

Ta en time-out

Ta på deg jakka, slå av telefonen og gå en tur. Du vil prestere bedre på jobben hvis du tar noen time-outs. Bevegelse forbedrer nemlig konsentrasjonen vår. Hvis du prioriterer regelmessig aktivitet, vil du prestere bedre enn om du lever stillesittende. Kom deg ut for litt egentid. Det vil forbedre resultatene dine på jobb.

Bli en tidsrealist

Tidsoptimister løper gjerne ut for tid. Dann deg et realistisk bilde av hvor lang tid ulike gjøremål tar. Realistisk tidshåndtering forbedrer produktiviteten din, og ikke minst livskvaliteten. Å få et tydeligere tak på hvor lang tid ting tar, vil gi deg tid til å gjennomføre oppgaver uten unødvendig stress. Det er bedre å beregne for mye tid enn for lite, for det er tross alt bedre å ha god enn dårlig tid.

Rydd pulten din

Arbeidsmiljøet ditt kan påvirke hvor effektivt hjernen din jobber. Rot på pulten din kan være distraherende og ødelegge for konsentrasjonen din. Prioriter en liten opprydning før du begynner arbeidsdagen din. Dette lille gjøremålet kan gjøre det enklere for deg å gjennomføre resten av oppgavene du har foran deg.

Dagdrøm litt!

Å la tankene vandre litt innimellom kan forbedre produktiviteten din og hukommelsen din. Dagdrømming kan øke kreativiteten og styrke konsentrasjonen din. Så ikke vær redd for å la tankene vandre. Det kan faktisk hjelpe deg å takle et større problem senere.

Ikke vær for sosial på jobb

Ikke misforstå, ingenting er bedre enn at du kommer godt overens med kollegaene dine! Men for mye sosialisering kan komme i veien for produktiviteten din. Lange arbeidslunsjer og sladring ved kaffemaskinen er tidstyver. Åpen kontorløsning kan også medføre noen ulemper. Når en kollega svinger innom pulten din for en prat når du er i siget, vil det distrahere deg. En måte å unngå slike avbrytelser på er å bruke et chatteprogram, som for eksempel Skype for Business. Da er du tilsynelatende tilgjengelig for jobbvennene dine, men du styrer selv når det passer med en prat.

Ta ferie!

En undersøkelse fra Ernst & Young viste at for hver feriedag de tok, økte ytelsen til de ansatte med åtte prosent. Hva venter du på? Ta deg litt fri!

Har du noen flere tips til hvordan man kan bli mer effektiv på jobb? Fortell oss i kommentarfeltet!

Kilde: The Muse

Kommentér

E-post-adressen din vil ikke bli publisert.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.