Slik imponerer du på jobbintervjuet: Grav i egen personlighet og le masse

Manpower-logo

Noen er naturlige talenter i et jobbintervju. De legger nervøsiteten til side, senker skuldrene og er trygge på seg selv. Andre må øve, øve, øve for at ikke nervøsiteten skal ta overhånd. Det er heldigvis ikke nervøsiteten som avgjør om du får jobben eller ikke. Alt avhenger av hvor godt forberedt du er.

Julie Marcussen har observert, intervjuet og evaluert mange ferske jobbsøkere. Hun er rådgiver i Manpower og jobber med rekrutering innen bank, finans og forsikring, og hun har intervjuet flere hundre jobbsøkere. Her er hennes beste jobbsøkertips.

  1. Ha orden i sysakene

Førsteinntrykket er viktig når du er i en intervjusituasjon. Alt fra hvordan du ter deg, kler deg og hvordan du introduserer deg selv.

– Det første jeg legger merke til er kroppsspråket. For meg er øyekontakt og et godt håndtrykk viktig, sier Marcussen.

I tillegg mener hun det er helt essensielt å ha ordning og reda på alt det praktiske.

– I intervjuinnkallelsen ber jeg alle kandidater ha med vitnemål, attester, legitimasjon og annen dokumentasjon. Da er det veldig dumt å ikke ha dette på plass, sier Marcussen.

  1. Research om jobben og bedriften

Det er viktig å vite hva du går til når du skal i et jobbintervju. Julie Marcussen anbefaler å tenke godt igjennom hvorfor du har søkt jobben og hvorfor du mener du er den rette kandidaten.

– Jeg burde vite hvorfor personen er hos akkurat meg den dagen, sier Marcussen.

I tillegg er det selvsagt viktig å gjøre research om bedriften du er til intervju hos. Det kan virke banalt, men Julie Marcussen har ofte opplevd at intervjukandidaten ikke vet hva han eller hun faktisk har søkt på.

– Det er et enkelt knep å lese seg opp på bedriften, sjekke hjemmesiden og hva bedriften legger ut i sosiale medier. Klarer man i tillegg å referere til noe av dette i intervjuet kan det imponere, sier Marcussen.

  1. Gjør research om deg selv

Hvem er jeg, hva er mine styrker og hva er mine svakheter? De spørsmålene kommer helt garantert. Derfor kan det være lurt å grave litt i egen personlighet.

– Spør både foreldre, søsken og venner hva de syns du er flink til og hva de mener du er mindre god på. Foreldre kjenner deg på en måte og søsken og venner på en annen måte. Derfor er det lurt å snakke med flere som kan gi deg ærlige svar, sier Marcussen.

I de fleste intervjuer blir folk spurt om negative sider, svakheter eller mangler. Og veldig mange syns det er et vanskelig spørsmål å svare på. Dilemmaet er jo hvor ærlig man skal være.

– Det gjelder å se det som et utviklingsområde, snarere enn et negativt område. Ingen er perfekte, sier Marcussen.

Mange nevner at de stiller høye krav til seg selv, fordi det kan oppfattes både som en negativ og en positiv egenskap. Da virker det som du presterer godt, til tross for at du kanskje er litt stresset.

– Et annet godt svar er å si at man er kvalitetsbevisst, har et kontrollbehov, og sliter med å be om hjelp fra andre. Det er en egenskap man må jobbe med, men som også er positiv, sier Marcussen.

Men hva burde man absolutt ikke si?

– Det er dumt å si at man er et b-menneske for eksempel. Det er også unødvendig å ramse opp hva man mangler av relevant arbeidserfaring eller utdanning. Det har kommet frem i cven, og nå er du likevel på intervju. Det er personlige egenskaper vi er ute etter her, ikke faglige, sier Marcussen.

  1. Ikke la nervøsiteten knekke deg

Det er lov, ja helt naturlig, å være nervøs, men ikke la det ta overhånd. Bobler det helt over kan du også si det til de som intervjuer deg, for å slippe ut spenningen.

– Ofte blir det bedre bare av å ha sagt det høyt. Jeg prøver å spore samtalen over på noe annet en liten stund, før vi fortsetter på selve intervjuet. Da slipper ofte den nervøsiteten, sier Marcussen.

Det er også viktig å huske at de som intervjuer deg vil deg vel.

– Det er veldig viktig for meg å få kandidaten til å føle seg trygg, for det er bare slik man kan få frem hvordan de egentlig er, og hvordan de vil te seg i jobben, sier Marcussen.

  1. Vær glad og le masse

Julie Marcussen siste tips er å være positiv, vise god energi og å være åpen og glad.

– Jeg liker at man ler mye og at man er glad. Det gjør at hele intervjusituasjonen blir triveligere. Det er egentlig ikke så vanskelig, men det skal jo ikke være påklistret heller, sier Marcussen

– Ikke sitt å le fordi du tror det er riktig, men prøv å slappe av og le der det er naturlig, avslutter hun.

Har du hatt en morsom opplevelse på jobbintervju? Fortell oss om det i kommentarfeltet.

2 kommentarer

  1. Anonym

    Dette var så generelt skrevet at det ga meg absolutt ingen verdi. Tipsene nevnt er beskrevet uttallige ganger fra flere byråer. Her forventet jeg mer eksempler og scenarier man burde/ikke burde gjøre, men det fikk man ikke. Helt ålreit skrevet for de som aldri har vørt på intervju, men ingen verdi for de som kan det grunnleggende.

    1. Runar Wiksnes Post author

      Hei,

      Takk for kommentaren din. Vi jobber hele tiden med å utvikle innholdet her på Arbeidsom.no, og vil ta med oss innspillet ditt i det videre arbeidet.

      Vennlig hilsen,
      Runar

Kommentér

E-post-adressen din vil ikke bli publisert.