Hvordan skriver du en god jobbsøknad?

I en jobbsøknad er det viktig at du presenterer deg selv for arbeidsgiver og forteller hvorfor arbeidsgiver skal velge akkurat deg. Legg vekt på hva du kan tilføre stillingen og bedriften, og få frem din kompetanse, dine egenskaper og dine sterke sider. La være å fokusere på det du ikke kan eller de kvalifikasjonene du føler du mangler.

Det er viktig at søknaden din ikke blir for lang, maksimalt én side. Vær kort og poengtert. Husk å tilpasse søknaden for hver enkelt stilling du søker, og ikke bruk den samme søknaden om igjen. Ikke fokuser for mye på detaljert informasjon, for det bør komme frem i CV-en din. Skriv enkelt og naturlig, men vær formell. Vær nøyaktig og unngå skrivefeil! Skrivefeil kan gjøre at du blir oppfattet som rotete og unøyaktig. Et tips er å få noen andre til å lese over jobbsøknaden din før du sender den.

Når du begynner å skrive jobbsøknaden din, bruk et formelt oppsett der din kontaktinfo (navn, adresse, telefonnummer og emailadresse) er øverst til venstre. Litt lenger ned setter du sted og dato til høyre og under det bedriftens kontaktinfo til venstre. Deretter skriver du overskriften som inneholder at du søker på den spesifikke stillingen. En overskrift kan være så enkel som; “Jeg søker herved på stillingen som markedskoordinator i Manpower” eller “Søknad på stilling som markedskoordinator i Manpower”.

Begynn selve søknadsteksten med å skrive en kort innledning. Ta med hvor du har funnet stillingen og din motivasjon for jobben. Fortell hvorfor du har lyst på akkurat denne jobben. I hoveddelen av søknaden skriver du om bakgrunnen din, kvalifikasjonene og erfaringene dine, personlige egenskaper og tidligere resultater. Fortell hvorfor dette kan ha stor verdi og betydning for stillingen du søker på. Etter dette, skriver du en kortfattet avslutning der du opplyser om at du kan gi mer informasjon om deg selv på telefon, e-post eller i et intervju.

Før du sender søknaden, les gjennom den. Har du fått med deg alt du ønsker å formidle? Selger den deg på en god måte? Virker den overbevisende? Gå også over CV-en din samtidig. Er den tilpasset søknaden og omvendt med tanke på den spesifikke stillingen? Dersom det er oppgitt et referansenummer i stillingsannonsen husk å merke søknaden din med dette referansenummeret. Det kan gjøres i overskriften til søknaden.

Er du i en søkeprosess så klargjør dine originale papirer eller attesterte kopier av vitnemål og attester slik at de er tilgjengelige til å sendes i posten (kun attesterte kopier, ikke originaler) eller til å ta med i et intervju. Kommer du på intervju uten dette kan du virke rotete og lite forberedt. De fleste bedrifter krever å se originale eller attesterte papirer når du kommer til intervju. Det holder ikke med papirer som du selv har tatt kopi av eller kun scannet og sendt på mail. Dette er fordi det er mange som jukser med vitnemål og attester som påstår de har tatt utdannelser eller utført jobber de ikke har hatt eller gjennomført. Et tips er derfor å ha alle originale og attesterte vitnemål og attester i en egen jobbperm.

Når søknaden er sendt så må du være tilgjengelig både på mail og telefon. Følg med på e-posten din daglig. Har du ikke hørt noe fra bedriften du har sendt søknad til 2-3 uker etter søknadsfristen, så kan du ta kontakt med de for å høre hvor langt de er kommet i ansettelsesprosessen.

Lykke til!

Ta også en kikk på mulighetene som finnes hos Manpower her.

Silje Løken, rekrutteringsansvarlig i Manpower.

3 kommentarer

  1. Pingback: Skrive jobbsøknad? Pass på språket ditt! - Arbeidsom.no

  2. Pingback: Slik skaffer du deg deltidsjobb - magasinE

  3. Pingback: Arbeidsom.no: Slik bør du innlede jobbsøknaden

Kommentér

E-post-adressen din vil ikke bli publisert.