Hvordan er din elevator pitch?

Usikker på hva en elevator pitch er? Det er rett og slett en salgsbeskrivelse av deg selv som du kan fremføre uten å blunke. Et nyttig verktøy både til nettverksbygging og i intervjusituasjoner.

En god elevator pitch er en super måte å brande deg selv på. Dette er din 15 til 30 sekunders introduksjon hvor du forteller hvem du er og hva du står for. Helt enkelt, så er det en form for personlig markedsføring.

Høres enkelt ut? Både ja og nei. Det er enkelt fordi man har begrenset tid, men også vanskelig for det er så mye man vil si uten at man kan snakke for fort, skryte for mye eller høres helt gal ut. Nøkkelen er å finne en balanse mellom ditt profesjonelle deg og hvem du er, og så fremføre dette i en konverserende tone.

Hvordan får du det til? Skriv ned elevator pitchen din og les den høyt for deg selv. Det lønner seg å øve sammen med andre. Få den til å høres interessant og naturlig ut. Her skal du skinne, så husk å vektlegge positive ting.

En slik pitch kan også hjelpe deg i intervjusituasjoner. Når intervjueren spør «fortell om deg selv…» så kan din elevator pitch hjelpe deg med å komme i gang med svaret.

En elevator pitch er et nyttig verktøy i jobbjakten. Her får du noen grunnleggende råd som du kan følge når du lager din egen:

• Den bør være kort og enkel, mellom 15 til 30 sekunder
• Lag en setning som oppsummerer hvem du er (og bruk den som en rød tråd)
• Hold deg til maks tre ting som du ønsker å fremheve
• Flett inn det du brenner for og hva målsettingene dine er
• Sørg for at lytteren får lyst til å vite mer om deg
• Bruk en konverserende tone, ikke vær for fancy eller teknisk

Har du en elevator pitch som har hjulpet deg? Hva er dine tips for en god elevator pitch? Fortell oss i kommentarfeltet!

Én kommentar

  1. Pingback: Innkalt til jobbintervju? Hva nå? - Arbeidsom.no

Kommentér

E-post-adressen din vil ikke bli publisert.