Hvordan forberede seg til jobbintervju? (Del 1)

Manpower-logo

Kampen om jobbene er hardere enn noensinne. Det gjør det desto viktigere å skille seg ut i mengden av søkere. Gode og grundige forberedelser er nøkkelen til å bli arbeidsgiverens foretrukne kandidat etter jobbintervjuet.

På internett finnes det enorme mengder med informasjon om de aller fleste selskap. Til tross for at tilgangen på informasjon er bedre enn noen gang, er ikke nordmenn særlig opptatt av å gjøre undersøkelser til jobbintervjuet. Bare 56 prosent av norske arbeidstakere sjekker selskapets hjemmeside før de skal på intervju, viser våre undersøkelser. Det gir deg gode muligheter til å skille deg ut i mengden.

Hvis du forbereder deg godt, viser du interesse og entusiasme for jobben. Det viser også at du er profesjonell og grundig. Intervjueren ser etter alle disse egenskapene i sine kandidater.

For å hjelpe deg med å forberede jobbintervjuet har vi samlet noen tips til hvordan du kan gå frem.

1. Selskapets nettside

Start alltid med å besøke selskapets nettsider. Nettsiden vil gi deg en forståelse av hva selskapet gjør, hvilken bransje selskapet opererer i, selskapets kjerneverdier og hvem som er nøkkelpersonene på arbeidsplassen. Sørg for at du blir godt kjent med produktene og tjenestene selskapet tilbyr. Hvis de har en egen “karriere”-fane på nettsiden, kan den gi deg konkret informasjon om hva selskapet forventer av sine ansatte.

2. Google

Etter at du har saumfart selskapets nettside, er det på tide å Google! Når du Googler selskapet kan du finne viktig informasjon utover det som kommer frem på selskapets nettside. Du kan for eksempel finne nyhetsartikler som enten handler om selskapet, som nevner selskapet eller som handler om noen av selskapets ansatte. Du kan også finne blogginnlegg eller debattinnlegg skrevet av de ansatte.

Med Google kan du også finne ut mer om produktene og tjenestene som selskapet tilbyr. Kanskje noen har skrevet en artikkel eller en anmeldelse som kan være nyttig å ha i bakhodet. Det kan vise seg å være verdifull innsikt om intervjuet innebærer en diskusjon om styrker og svakheter ved produktene eller tjenestene.

3. Sosiale medier

Det han hende at selskapet har ulike profiler i sosiale medier som kan gi deg en indikasjon på hvordan det er å jobbe der. Å følge selskapets profiler i sosiale medier, som LinkedIn, Facebook, Twitter og Instagram, vil gi deg innblikk i hva selskapet er interessert i, hva de fokuserer på og hvordan de kommuniserer med omverden.

4. LinkedIn

Du bør alltid ta deg tid til å sjekke ut intervjueren på LinkedIn. Da får du raskt avdekket om dere har noen felles interesser eller bekjente. Denne informasjonen kan hjelpe deg med å få i gang et godt intervju, siden det gir deg muligheten til å etablere en sosial kontakt med intervjueren. Du vil også føle deg mer komfortabel om du har sett intervjuerens ansikt før du treffer dem for første gang. Hvis du ikke vet hvem som skal intervjue deg, kan du ringe selskapet og spørre.

Du kan også bruke LinkedIn til å se hvem som jobber i selskapet. Hvis du kjenner (til) noen i selskapet, kan du ta kontakt med dem for å bli bedre kjent med selskapet fra innsiden. Det kan være spesielt verdifullt hvis de har en lignende stilling som den du søker på, eller kjenner noen du bør snakke med for å få bedre innsikt i hva stillingen innebærer. Denne innsikten gir deg mulighet til å reflektere bedre rundt hvorfor du er riktig kandidat for stillingen.

5. Headhuntere

Hvis du får hjelp av en headhunter eller et byrå i rekrutteringsprosessen, sitter disse gjerne på informasjon om selskapet. De kan til og med sitte på informasjon som det er vanskelig å finne på egen hånd. Så spør, spør, spør – ingen spørsmål er dumme!

Vi håper disse tipsene får deg i gang med forberedelsene dine til jobbintervjuet. Har du noen andre tips til hvordan man bør forberede seg til et jobbintervju? Fortell oss i kommentarfeltet!

Kilde: The Guardian

Kommentér

E-post-adressen din vil ikke bli publisert.