Eksperttips til jobbintervjuet

Manpower-logo

Et jobbintervju kan være nervepirrende. Det er ikke så enkelt å vite hva du bør gjøre og hva du ikke bør gjøre. Vi har derfor fått noen tips og råd fra en rekrutteringsekspert.

Ina Hjetland har vært i rekrutteringsbransjen i tolv år, og hun har jobbet i Manpower de siste ti årene. Hun intervjuer og screener jobbkandidater og -søkere, og har flere tips til jobbsøkere som er kalt inn til intervju.

Inas tips til jobbintervjuet:

Ha orden!

Du bør ha med deg attester og vitnemål til intervjuet, og helst originale dokumenter hvis du blir bedt om det. Dette gir oss fort en idé om hvor god orden du har på ting. Noen kandidater har lagt originalene fint i en mappe, mens andre har de liggende i en krøll i sekken. Noen har ikke med seg originale dokumenter og da lurer vi alltid på hvorfor. Dette er en mulighet til å vise at du er strukturert, tar beskjeder og får med deg hva som blir sagt. Da gir du oss inntrykk av at du kommer til å gjøre en god jobb.

Si fra til referansene dine!

Hvis du skal bruke noen som referanse i forbindelse med en jobbsøknad, må du sjekke at det er greit. Du bør også si fra til referansene dine at du har vært i intervju, så de kan være noenlunde forberedt på at en telefonsamtale. Det er i din interesse.
Les deg opp! Du bør ha lest deg opp på bedriften på forhånd. Du trenger ikke kunne selskapet på rams, men du bør nevne ting ved virksomheten som viser at du følger med og er interessert.

Du må kunne din egen CV! Du må være forberedt på detaljspørsmål om CV-en din. Ta deg også litt tid til å reflektere rundt hva du har gjort. Hvorfor startet du å studere? Hvorfor akkurat dette studiet? Har du byttet studie underveis? Hvorfor gjorde du det?

Fortell historien om deg selv!

Hva sier andre om deg? Hva kan du bli bedre på? Hva gjør deg frustrert? Overraskende mange har ikke tenkt på hvem de er. Du tenker jo gjerne at «historien om meg selv, den kan jeg jo», men det hjelper å snakke gjennom svarene dine med deg selv eller noen andre på forhånd.

Er du pålitelig?

En av de viktigste oppgavene til en intervjuer er å avdekke om du er pålitelig. Jobbintervjuet begynner derfor lenge før du kommer inn døren, for alt som gir en indikasjon på hvordan du er som person vil spille inn i vurderingen av deg. Kommer du presist? Sier du ifra hvis du blir forsinket? Ikke glem at intervjueren danner seg et helhetsinntrykk av deg som ikke er begrenset til det du sier i jobbintervjuet.

Har du noen flere tips til jobbintervjuet? Fortell oss i kommentarfeltet!