Hvordan skal du takle de tøffe samtalene på jobb? Vi har laget en guide for deg!

Experis-logo

Uansett hvor mye du elsker jobben din, så kommer du til å måtte stå ovenfor noen vanskelige diskusjoner. Her er noen tips til hvordan du kan bedre sjansene for at utfallet blir slik du ønsker.


Omtrent 1 av 10 yrkesaktive opplever ofte eller av og til ubehagelige konflikter med overordnede eller dårlig forhold mellom ansatte og ledelse, ifølge Levekårsundersøkelsen fra SSB (2017). Men er her de gode nyhetene: Når uenigheter blir håndtert konstruktivt kan arbeidsplassen din faktisk dra nytte av det.

Så hva er det som gjør at vi unngår å ta opp de vanskelige tingene når det faktisk kan forbedre arbeidsmiljøet? Vanskelige samtaler skiller seg fra vanlige samtaler ved at de bærer med seg en bestemt emosjonell belastning – det kan være en kombinasjon av sinne, forvirring, forlegenhet, angst og frykt.

Her er noen tips til hvordan du kan sikre at utfallet blir slik du ønsker:

  1. «Jeg vil ha en lønnsøkning»-samtalen

La oss starte her. Dette er en av de vanligste og mest stressende samtalene man kan ha med sjefen sin.

Tips: Hvis du klarer å la være å engasjere egne følelser har du mer kontroll på situasjonen. Dette kan være en utfordring om du lenge har følt at du fortjener en lønnsøkning.

Det finnes ikke noe enkelt triks for hvordan man skal håndtere vanskelige samtaler – kun ferdigheter. Tenk på hvordan du vanligvis er i samtale med en venn om hverdagslige ting. Ferdigheten du må lære deg er hvordan du kan ta denne tonen i en vanskelig samtale. Prøv å vær nøytral i måten du snakker på. Det er mye større sannsynlighet for at det vil resultere i positiv respons fra den du snakker med. Når du har mestret den riktige tonen, presenterer du dine argumenter på en profesjonell måte. Vis til dine tidligere prestasjoner og resultater og hvorfor du fortjener det.

 

  1. Når sjefen er problemet

Noen ganger har vi ingen leder som kan holde oss i hånden mens vi tar kampen. Ikke så rent sjelden er det nemlig nettopp lederen som er kilden til problemet. I stressende perioder kan kanskje sjefen din være vanskelig å ha med å gjøre. Hvordan skal du adressere dette og samtidig unngå å gjøre det verre? Når tiden er inne for å ta tak i problemet, er mot og profesjonalitet viktige ingredienser i en samtale som fører frem.

Tips: Prøv å ignorere den oppførselen som provoserer deg. Det er først når vi velger å la noe plage oss at det faktisk gjør det. Når noe plager oss har vi som oftest tre valg: la deg påvirke igjen og igjen, få motparten til å endre sin oppførsel, eller; lær deg å ignorere oppførselen som plager deg med ved å endre ditt eget tankesett. Kanskje viser det seg at sjefen din ikke har ment å være ufin allikevel, men har oppført seg slik helt ubevisst? Da er det fint å si ifra på en rolig og nøytral måte.

 

  1. «Du har for høye krav til meg»-samtalen

Kan man egentlig ha denne samtalen uten å risikere å miste jobben?

Tips: Ikke skyv dette under teppet. En vanskelig samtale kan utgjøre forskjellen mellom suksess og kollaps i et verdifullt arbeidsforhold.

Aller først, om du er rolig og konsentrert har du større muligheter for å takle samtalen. Bevisst pust hjelper deg å redusere nervøsiteten. Tren på teknikker som øker konsentrasjonsevnen. Tenk positivt når du skal ta opp dine bekymringer om forventningene som stilles til deg. Kanskje synes du arbeidsmengden er alt for stor? Et godt tips kan være å stille åpne spørsmål til arbeidsgiveren din. Slik kan du få frem årsakene til det du synes er vanskelig uten å sette deg selv i et uheldig lys. For eksempel kan du på forhånd regne ut hvor lang tid dine arbeidsoppgaver tar. Deretter kan du spørre sjefen din om hvor lang tid hun tenker at det vil være realistisk å bruke på de samme oppgavene. På denne måten kan du finne ut av hvordan sjefen din oppfatter arbeidsmengden uten at du selv vil virke naiv eller konfronterende.

 

  1. “Hvorfor har jeg ikke blitt forfremmet?»-samtalen

Å spørre sjefen om sin om hvordan man presterer på jobb trenger ikke å være så stressende som du tror.

Tips: Ha en avslappet tilnærming. Det kan være vanskelig å snakke om noe som har med ens egne evner, ferdigheter og ikke minst selvtillit å gjøre. Øv deg på å føre en nøytral dialog før møtet – men kom raskt til poenget. Dette trenger ikke å bli en lang samtale nå som du først har valgt å ta opp dette med sjefen din. Det kan faktisk ende opp med å bli en samtale som påpeker din interesse for forfremmelse, og hvilke ferdigheter du må bli bedre på for å komme dit. Det du trodde kom til å bli en stressende samtale kan ende opp med å bli en dialog om hvordan du kan nå ditt mål på jobb.

 

  1. «Du takler ikke arbeidsoppgavene dine godt nok»-samtalen

Her er det du som er sjefen, og det din ansatt som har bedt om et møte. Hun må forbedre måten hun jobber på, som å vise mer initiativ for nye prosjekter hun blir satt til å gjøre.

Mål: Ta sikte på å opprettholde den gode relasjonen til din kollega i stedet for å ødelegge den. Dine egne reaksjoner kan være din verste fiende i vanskelige samtaler. Forestill deg samtalen, skriv ned noen hovedpunkter og gjør deg opp noen tanker om hva din kollega kommer til å svare. Gi henne konstruktive tilbakemeldinger på hvordan hun kan forbedre arbeidet sitt, i stedet for kritikk. Kanskje vil hun få en bedre forståelse for hva dine mål er og hvordan hun kan nå dem.

 

  1. «Du er en kollega som overkjører meg»-samtalen

Har du en kollega, kanskje i en annen avdeling, som stadig vekk blander seg i dine ansvarsområder? Eller er hun en del av teamet ditt, men tar avgjørelser på vegne av deg uten din godkjennelse? Hvis du kjenner igjen en av disse typene, er det kanskje på tide å ta en prat?

Tips: Tenk som en sjakkspiller. Her gjelder det å ha konkret fremgangsmåte for hvordan du vil håndtere samtalen. Ved å tenke strategisk er du bedre i stand til å forutse hvordan samtalen vil utarte seg og kanskje også hva din kollega vil komme til å si. Tenk strategisk i motsetning til å ta utgangspunkt i et ferdig manus. Da vil du kunne forutse problemene og hvordan du best kan takle dem. Kanskje vil du bli overrasket over responsen fra din kollega og oppnå en felles forståelse som blir en vinn-vinn-situasjon for begge parter.

 

Har du noen tips til hvordan man skal håndtere en tøff samtale på jobb? Fortell oss i kommentarfeltet!