Nykommer på jobb? Vi har noen tips som kan hjelpe deg

Experis-logo

Har du endelig fått drømmejobben? Gratulerer! Men nå begynner alvoret. Du er nå arbeidsplassens nykommer. Det kan være skummelt. Her er noen tips som kan gjøre oppstarten litt lettere.

Som nykommer i et etablert kontorlandskap, bør du gjøre en innsats for å sikre at dine nye kollegaer får et godt førsteinntrykk av deg. Det er en rekke ting du kan gjøre.

Introduser deg selv

Sett av litt tid hver dag den første uken på å oppsøke nye kollegaer. Introduser deg og fortell litt om deg selv. Fortell at du er spent på jobben og ser frem til å lære mer om hva de gjør. Gjør det til et mål å lære minst én ting om hver av dine nye medarbeidere i løpet av den første uken din. Kollegaene dine vil sette pris på at du tar initiativ til å bli kjent med dem. Vis respekt for tiden deres, så la de første samtalene være korte, men hyggelige.

Vær varm

Hvis du har en positiv utstråling, vil de nye kollegaene dine være mer tilbøyelig til å snakke med deg. Selv om du er en nykommer, kan noen av kollegaene dine likevel føle seg truet av din tilstedeværelse. Ufarliggjør deg selv ved å ønske alle «god morgen» når du ankommer om morgenen, slå av en prat ved kaffemaskinen eller bak en kake til fredagskosen. Hvis du er sjenert kan du i starten oppfattes som kald eller utilnærmelig. Forsøk å gjøre små ting som du er komfortabel med. Prøv for eksempel å smile når du møter blikket til folk. Da vil ikke kollegaene dine tenke at du er uvennlig.

Vær bevisst på hvordan du kommuniserer

Er du bevisst hvordan du kommuniserer med andre? Denne selvinnsikten kan være verdifull når du skal inn i et nytt arbeidsmiljø. Kanskje var direkte tilbakemeldinger en del av kulturen på din forrige arbeidsplass, men på den nye arbeidsplassen skal kritikk presenteres så forsiktig som mulig. Eller kanskje du har en tendens til å krysse armene over brystet når du snakker med folk, slik at du fremstår lukket og streng. Er det stor forskjell mellom hvordan du tror kommunikasjonen din blir oppfattet av andre og hvordan du faktisk oppfattes, kan det gi grobunn for misforståelser og konflikt. Søk råd hos venner og kjente for å finne ut om det er noen gap mellom din oppfatning og andres.

Ikke vær en besserwisser (til å begynne med)

Du fikk jobben for å bidra med erfaringen, kompetansen, meningene og ideene dine. Men før du begynner å melde “jeg tenker” og “du burde” til kollegaene dine, bør du ta deg litt tid til å forstå dem. Selvsagt er det viktig at du fremstår trygg på din egen kompetanse, men det kan være lurt å vise ydmykhet i starten. Still derfor spørsmål før du snakker. Forsøk å lære om virksomheten og målene til teamet ditt og/eller kollegaene dine. Hvis du tar deg tid til å lære for å forstå, vil tankene, ideene og meningene dine bli mer respektert. Når du har lært bedriften og kollegaene å kjenne, kan du gi erfaringen og kunnskapene dine større plass.

Vis hvor entusiastisk du er!

Selv om det å starte i ny jobb kan være både skummelt og litt stressende, bør du huske hvorfor du valgte akkurat denne jobben fremfor andre jobber. En ting du har til felles med kollegaene dine, er at de også har valgt denne jobben fremfor andre jobber. Når du viser hvor entusiastisk du er for jobben, vil andre la seg begeistre. Du trenger ikke å overdrive, være kunstig eller falsk. Vis heller din genuine entusiasme ved å ta initiativ til å lære mer om virksomheten og rollen din.

Vær takknemlig

Som kontorets nykommer, er sjansen stor for at du må be dine nye kollegaer om hjelp i starten. Uansett om de viser deg metodeverktøy, gir deg noen råd om bedriftskulturen eller inkluderer deg i lunsjpraten bør du vise takknemlighet. Takk dem for at de hjelper deg og for at de ønsker deg velkommen. Det vil de sette stor pris på.

Har du noen andre tips til nykommere på jobb? Fortell oss i kommentarfeltet!

Kilde: Workitdaily

Kommentér

E-post-adressen din vil ikke bli publisert.